"Hogyan kerül egy divatdiktátor a filmvilág egyik legtekintélyesebb zsűrijébe?"

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Egy moziőrült stiliszta

Hogyan kerül egy divatdiktátor a filmvilág egyik legtekintélyesebb zsűrijébe?

El sem kezdődött a világ legnagyobb mozicirkusza, máris médiaszenzáció övezi a divatdiktátor fenegyerek részvételét a jubileumi 65. cannes-i nemzetközi filmfesztivál zsűrijében.

Jean Paul ugyanis az első divatmogul, aki ezt a tisztséget betölti. „Kétségkívül ő a francia kultúra egyik legismertebb nemzetközi nagykövete. Azontúl, hogy mozicsillagokat öltöztet, jelmeztervezőként is kivette a részét a hetedik művészetből. Dolgozott Almodóvarral, Greenawayjel, Jean Pierre Jeunet-vel, Luc Bessonnal. Friss leheletet, spontán szellemiséget visz az idei versenymezőnybe” – szavakkal méltatta Gaultier-t a fesztiváligazgató Thierry Frémaux.

 

 

A cannes-i krónikák ma is híven őrzik a divat- és parfümkreátor provokatív ruhadarabjait. Madonna fűzője, Kylie Minogue farig kivágott nagyestélyije, Kristin Scott Thomas áttetsző tüllruhája, Milla Jovovich pántokból szőtt Mata Hari-szerelése: megannyi szemet gyönyörködtető látvány a fesztiválpalota vörös szőnyeges „kifutóján”.

 

Aki megtörte a női divat hegemóniáját

 

Hatalmas fül, égszínkék szempár, sárgára festett vagy éppen natúr-ősz, tüsi haj, fülbevaló: a születésnapi tortáján már hatvan gyertyát elégetett élet- és divatművész nagy utat tett meg Párizs

külvárosától a világra szóló hírnévig. Az áruházi pénztárosnő és könyvelő egy szem fiának vonzalma a kelmék iránt úgy kezdődött, hogy nagymamája régi bőröndjeiben kutakodott. Már hatévesen női vonalakat skiccelt, tizenöt évesen pedig gyerekruha-kollekciót tervezett. Jacques Becker Falbalas című filmje láttán határozta el, hogy divattervező lesz. Közben mindenfélébe belekóstolt: volt rikkancs, alternatív zenész, fellépett kávéház-színházakban, pantomimtársulatokhoz csapódott. Tanoncéveit Cardinnél, az Esterel és a Patou divatháznál töltötte. Tizennyolc évesen kereste meg Pierre Cardint, akinek olyannyira elnyerte a tetszését Gaultier kézügyessége, hogy 1974-ben a Fülöp-szigetekre küldte, hogy amerikai piacra szánt modelleket rajzoljon. Még abban az évben mutatta be az első kollekcióját a párizsi Palais de la Découverte-ben. 1976-ban alkotta meg saját márkáját, a Jean Paul Gaultier SM-et. A kezdeti időben értetlenség övezte, már arra gondolt, hogy felhagy a divattal. Aztán megbízást kapott a Kashiyama-háztól egy női vonal  megtervezésére, amely olyan sikert aratott, hogy a nyolcvanas évektől beindult a karrierje. Gaultier Junior néven gyerekdivat-kollekciót is útjára indított. Nem utolsósorban annak köszönhette hírnevét, hogy megtörte a női divat hegemóniáját. A férfidivat megújítójaként hol - a reneszánsz kori viseletet felelevenítve - testhez simuló nadrágba és szoknyába bújtatta a férfiakat. Hol pedig a klasszikus ismertetőjelévé vált Boy Toy- és a tengerészöltözéket hozta divatba. A kilencvenes évek elején a pret-à-porter-tól az haute couture felé terjeszkedett elsőként a Gaultier Párizsban kollekcióval. 1991-ben dobta piacra a fémdobozos női és férfitorzót mintázó dizájnnal a parfümmárkáját. 1992-ben nagy visszhangot keltett Gaultier Jean farmeralapú kollekciójával. A fehérneműdivatot is forradalmasította, évekig együtt működött olyan márkanevekkel, mint az olasz La Perla és az amerikai Target. A 2000-es években a Hermès pret-à-porter kollekciójának a tervezője és a divatház művészeti vezetője volt.

 

Összművészeti divat

 

Gaultier igazi adu ásza a meghökkentés és a legkülönfélébb művészeti hatások bevonása, mindamellett, hogy az alapokat a popkultúra jelenti számára. Tervezett már papír és fa

felhasználásával környezetvédelmi kampánynak szánt kollekciót A jövő Európája címmel. Máskor meg préselt alumíniumot, műanyagot használt fel. Az orosz avantgárdtól az osztrák szecesszióig nagy élvezettel hoz divatba olyan korokat, művészeti irányzatokat, amelyekből – saját szavaival élve – kimaradt. A reklámkampányait, színpadi show-it is maga kivitelező sztárstiliszta számos korszakon ment keresztül. Volt már bizánci, barokkos, nosztalgikus, vad és lágy. A csillogó anyagoktól a cigánymintákig, a szőrmeboáktól a kézi szőttesekig hideg-meleg hatásként váltogatja a stílusokat, az anyagokat. Saját bevallása szerint az egyik nagy kedvence a Keleti szél elnevezésű 1990-es őszi kollekciója, amellyel a párizsi Garnier Opera színpadán debütált. Egy biztos, a Gaultier-bemutatók mindig felérnek egy happeninggel. Az aktuális irányzatokkal ellenszélben hajózva a manökenjeit sem az éppen futó trendek alapján válogatja. A tetoválást, a piercingviseletet megszokott jelenséggé emelte a kifutókon, mint ahogy a szépség és az anorexiás külső sem követelmény nála.

 

Szakíts a megszokottal!

 

Az extrém öltözékeken túl külön fejezetet érdemel a filmben, a rockzenében, a divatfotó, a színpadi show világában kalandozó fenegyerek. Gaultier alkotói kapcsolata a mozival Peter

Greenaway A szakács, a tolvaj, a felesége és a szeretője című filmjével kezdődött, majd Almódovar Kikájával, Jean-Pierre Jeunet Elveszett gyerekek városával és Luc Besson Az ötödik elemével folytatódott. Rapstílusban dalokat énekelt lemezre, könyvet írt képregény formában önmagáról, az utazásairól. A Casino de Paris revüsztárjaival turnézott, formabontó táncszínházi előadásokhoz tervezett jelmezeket és díszletet. Az ő ruháiban villogtak a Miss France szépségkirálynő-választás résztvevői, az MTV Music Award fellépői. Gaga by Gaultier címmel riportfilmet készített Lady Gagáról, aki elsőként neki árult el intim részleteket a magánéletéről.

Van egy sztár a popzene és a színpadi show világában, akihez mindenki másnál szorosabb, kölcsönös rajongás fűzi. Az illető nem más, mint Madonna. Közös pályafutásuk első diadalmenete Madonna 1990-es Blond Ambition világkörül turnéja volt az emlékezetes rózsaszín harisnyakötős szereléssel; ezt a Confession turné követte. Cserébe Madonna manökenné avatta kedvenc stilisztáját egy Los Angeles-i jótékonysági gálaesten, ahol Gaultier fekete szmokingban, fehér kesztyűben, cilinderben, ing nélkül viselt nyakkendőben lépett a színpadra. Amikor a siker titkáról faggatják, Jean-Paul a tőle megszokott szűkszavú stílusban csak annyit mond: „Minden humor és a megszokottal való szakítás kérdése.”

 

Fotó: Wikipedia

Szentgyörgyi Rita Szentgyörgyi Rita cikke 2012. május
címkék:
Design | Divat | Film
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.