"Ha kívánni lehetne, következő életében ki ne szeretne Párizsban újjászületni? "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Érzéki randevúk a párizsi nővel

Ha kívánni lehetne, következő életében ki ne szeretne Párizsban újjászületni?

A francia nő évtizedek óta a vágy titokzatos tárgya: csodáljuk a könnyedségét, keresetlen eleganciáját, utánozhatatlan stílusérzékét, határozott elképzelését szerelemről, családról, munkáról – az életről.

 

 

Amikor egy francia kislánynak megtetszik rövidnadrágos óvodástársa, a százszorszép szirmait tépkedve nem azt suttogja, hogy „szeret, nem szeret, szeret, nem szeret”. Errefelé már egy ötéves is tudja, hogy az élet nem fekete-fehér, mert az úgy túl egyhangú lenne, és az érzelmek árnyalatai, a kétértelműség, változékonyság is teret követel magának. Ehelyett mosolyogva azt dünnyögi: „szeret: egy kicsit, nagyon, szenvedélyesen, őrülten, egyáltalán nem.”

 

Párizsi sikk

 

Aki a francia nők titkára kíváncsi, de nem kíván egészen a gyermekkorig visszanyúlni, az megbízhat Inès de la Fressange stílusérzékében. A francia elegancia ikonikus alakja Párizsi sikk című szellemes stíluskalauzát rögtön azzal a jó hírrel kezdi, hogy „nem feltétlenül kell Párizsban születnünk ahhoz, hogy hamisítatlan párizsi stílusunk legyen”. Így máris könnyebb, de aggodalomra amúgy sincs ok: közvetlenül, intelligensen igazít el a divatirányzatok és a stílusok labirintusában, hogy megjelenésünkön nyoma se legyen erőlködésnek – mert ez a legnehezebb.

 

Szépnek lenni ehhez kevés, a tökéletesség unalmas: a szokatlan, a szabálytalan az izgalmas. Az író Marcel Proust szerint a hibátlan szépségű nőket is inkább hagyjuk meg a fantáziátlan férfiaknak. A szem a jolie laide (körülbelül szépen csúnya) nőkben lel különös élvezetet, akik semmilyen szépségideálnak nem felelnek meg, de hatásuk magnetikus. A magas homlok, a metszőfogak közötti kicsiny rés (amely a franciák szerint amúgy a boldogság jele) vagy a nagy orr nem homályosította el Coco Chanel, a színésznő Jeanne Moreau, vagy a fiatalabb generáció tagjai közül Charlotte Rampling és Vanessa Paradis nőiességét a káprázatos Catherine Deneuve vagy Juliette Binoche mellett.

 

Ez persze annak is köszönhető, amit oly sokszor arroganciának gondolnak: a francia nők nem törődnek azzal, hogy elfogadtassák magukat. Különbözőségeiket többre becsülik annál, mint hogy népszerűségért, mások elismeréséért küzdjenek. Egy franciának nincs rémisztőbb az uniformizált ízlésnél, gondolkodásnál, kinézetnél; a ruhadarabokon is mindig kell hogy legyen egy nem egészen odaillő, extravagáns részlet. Ha a rómaiak nem ismerték volna fel, bizonyára francia mondás lenne, hogy a változatosság gyönyörködtet.

 

Inès aranyszabályai

 

A legsikkesebb párizsi nőnek választott, légiesen karcsú, félig argentin Inès de la Fressange egykor modellként a Chanel-ház és annak tekintélyes ura, Karl Lagerfeld kedvence volt. Megmintázták róla Marianne szobrát, majd karrierje végeztével saját márkát alapított: nevéhez immár ruhák, luxuscikkek és parfüm is fűződik. Könyve mégsem elitista, nem hirdeti az elérhetetlen luxus és az haute-couture mindenhatóságát, bár igaz, hogy a magas minőségből nem enged. De a kevesebb itt is több, és sikkes ruhatárat már néhány alapdarabbal (ballonkabát, férfizakó,  ujjatlan trikó, tengerészkék pulóver, kis fekete ruha, farmer, bőrkabát) kialakíthatunk.

 

Farmer strasszos szandállal, gyémánt nyaklánc farmeringgel napközben, kisestélyi saruval, esetleg estélyi ruha fonott kosárral? Miért is ne? Inès óva int, hogy a divatot kövessük ahelyett, hogy eredetiek lennénk. Ami evidens, az unalmas. Merjük keverni a stílusokat és márkákat, az olcsót a sikkessel. Kísérletezzünk bátran, mert „ha tévedünk, kiderül, hogy szeretnénk mások lenni, ez inkább lelkesítő” – vallja. Ahogyan a könyv lakberendezésről szóló részéből is kiderül, De la Fressange annak a híve, ha a tárgyakat, legyen az ruhadarab vagy váza, nem a megszokott, egyértelmű funkciójuk szerint használjuk, mert „a kicsit őrült részletek kibillentenek bennünket a jól nevelt elegancia kissé merev, kiszámítható világából”. A párizsi nő magabiztos, felszabadult, vagyis stílusos: hiszen nem a divatot követi megszállottan, hanem az egyéniségéhez illően választ.

 

És nem fél az öregségtől! A párizsi nő méltósággal viseli az idő múlását: nem viselkedik úgy, mintha örök huszonéves lenne, mert az intelligenciát, öniróniát és önállóságot, amelyet az évek során megszerzett, értékesebbnek tartja. Ez azért nem zárja ki azt, hogy a fürdőszobapolcok roskadoznak a legkülönfélébb krémek, szérumok, tonikok, maszkok, pakolások, cellulitkezelő ampullák sokaságától (a francia Mintel marketingkutató cég felmérése szerint amúgy a 15–19 éves francia lányoknak már 33 százaléka használ ránctalanító krémet). De la Fressange elárulja, szerinte miben rejtőzik az örök szépség, akárcsak azt, hogyan lehetünk ötven fölött is elégedettek magunkkal: „Nem figyelem a ráncaimat, távolabb lépek a tükörtől, ennyi az egész.” S ha ilyen könnyedén magunkévá tehetjük a párizsi stílust és életszeretetet, még csak franciának sem kell születnünk.

 

Ines de la Fressange: Párizsi sikk – Szórakoztató stíluskalauz a francia divat nagyasszonyától

Alexandra Kiadó, 2012

240 oldal

4999 Ft

Iván Viktória Iván Viktória cikke 2014. április
címkék:
Divat | Irodalom
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.