"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Hódolat a Fehér Isten előtt

Mundruczó Kornél filmje nyerte el a 67. cannes-i filmfesztivál Un certain regard elnevezésű programjának fődíját.

A díjat nem én kaptam, hanem annak szellemisége, ami nem egyszerűen én vagyok, hanem az összes ember, aki 200 százalékkal belerakta magát"- mondta Mundruczó, akinek a film “egyetemességéért és a felejthetetlen élményért”odaítélt Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont)  elnevezésű elismerést a zsűri elnöke, Pablo Trapero argentin filmrendező, forgatókönyvíró, producer adta át. A közönség hosszú ovációval ünnepelte Mundruczó Kornélt, aki a forgatókönyv társszerzőjével, Wéber Kata színésznővel közösen vette át a díjat.



Annak ellenére, hogy ez volt a rendező eddigi legdrágább alkotása, Mundruczó “partizánfilmnek” tekinti a Fehér Istent. Mégpedig amiatt az őszinte lelkület miatt, amellyel ez az alkotás készült, az alkotótársai, a kutyák, a színészek, a finanszírozók “őszinte érzelmei” miatt. “A díjat nem én kaptam, hanem annak szellemisége, ami nem egyszerűen én vagyok, hanem az összes ember, aki 200 százalékkal belerakta magát” – hangsúlyozta. – “A sok ínséges idő után, amit ki kellett bírni 2010 óta, ez egy pici hógolyó, ami most elindult és megy a saját útján” – fogalmazott a rendező. Hozzátette: “Ha őszintén beszélünk, az visszhangra talál, s a film személyessége kijelöl egy utat”.  
 

A rendező elmondta, hogy a film múlt hétvégi bemutatója óta csaknem húsz ország, köztük a legjelentősebb európai államok és az Egyesült Államok is érdeklődött a Fehér Isten forgalmazása iránt. “Érezni lehetett a fesztiválon, hogy ez a film növekszik, és ennek az útnak nem látjuk a végét” – hangsúlyozta. Számára ugyanakkor az a legfontosabb, hogy minél több néző megnézze az alkotást a világon, és kommunikáció induljon meg körülötte.

A Fehér Isten Mundruczó meghatározása szerint “politikai melodráma”, s annak a nagyon jó nemzetközi sajtóvisszhangja után elsősorban az otthoni fogadtatásra nagyon kíváncsi. “Nagyon bízom abban, hogy a magyar társadalom hajlandó lesz ezzel a filmmel kommunikálni”.
 

A 39 éves rendezőnek ez a hatodik filmje, és az ötödik, amely meghívást kapott a világ legrangosabb filmes találkozójának hivatalos programjába. Közülük a Delta 2008-ban elnyerte a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségének díját.


Az Un certain regard a művészfilmek kategóriájának számít, de a résztvevők nem feltétlenül a legfiatalabb korosztályhoz tartoznak és nem kevésbé ismertek, mint a hivatalos versenyprogramba meghívott alkotók. Idén például ebben a szekcióban mutatják be Mathieu Amalric francia színész-rendező legújabb filmjét, valamint Ryan Gosling kanadai és Asia Argento olasz színészek rendezéseit.


A Palm Dog-díjat kapja...
 

A film négylábú főszerepét, a Hagent alakító Body és Luke egyébként délután elnyerték a legjobb kutya alakításért járó Palm Dog-díjat (Kutya Pálma-díjat) is. A Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál elsősorban nem a megjelenő sztárokról vagy partikról szól, hanem filmekről és színészi alakításokról. 2001 óta pedig a kutyákról is. Ebben az évben alapította Toby Rose brit újságíró a „Palm Dog” díjat (Kutya Pálma-díjat), amelyet a legjobb (színészi) teljesítményt nyújtó kutya (akár élő, akár animált) kaphat. A nyertes egy különleges „Palm Dog” feliratú nyakörvet kap, ami az Arany Pálma eb-megfelelője. Évről évre egyre nagyobb érdeklődés övezi a díjat, mára pedig a legnagyobb filmes elismeréssé vált kedvenc négylábúink számára.

Idén a szakmai zsűri – tagjai között olyan médiumok képviselői vannak, mint a The Times, a The Guardian, a The Independent, a The Telegraph vagy az Empire Magazine újságírója – a fődíjat a Fehér Isten főszereplőjének, Hágennek ítélte, akit egy fiatal eb-testvérpár, Body és Luke alakított Mundruczó Kornél zseniális filmjében. A hamarosan bemutatásra kerülő filmet több neves külföldi sajtóorgánum is dicséri.
 

A British Film Institution munkatársa kiemelte, hogy „rég látott ennyire hatásos filmet, ami úgy indul, mint egy szokásos Disney családi film, majd egy ponton átvált rettegésbe, míg végül egy apokaliptikus világképpel engedi útjára a nézőt”. Véleménye szerint Mundruczó Kornél Európa egyik legtehetségesebb, legizgalmasabb és legkiszámíthatatlanabb rendezőjeként vonul be a filmtörténelembe.