"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Egy art director csodálatos élete

Forgatások, szépség, káprázat – nagyjából ezek teszik ki egy filmes art director munkanapját.

Na jó, azért a képlet nem ilyen egyszerű, hiszen a varázslat mögött nagyon kemény munka rejlik, nem ritkán napi akár 12-14 órában. De mit is csinál pontosan egy art director? Takács Eszterrel beszélgettünk.

 

- Art director. Nagyon hangzatos kifejezés. Mit takar pontosan?


- A filmes világban beszélhetünk látványtervezőről és art directorról. Előbbi az art department feje, aki megálmodja a film hangulatát, látványát. Az art director az, aki segít megvalósítani a látványtervező által elképzelt és a rendező által jóváhagyott díszletet. Az art department egyébként több szakágból áll. Ott van az építészet, amely az épített díszlet kivitelezéséért felelősek. Aztán ott van a berendezés, ahova a bútorok, textilek és az egyéb kellékek tartoznak. Van külön SFX, vagyis special effects szakág, amely a különleges effektekért felelős, mint például a robbanások, lövések. Végül ott vannak még a járművesek, akik a díszletben megjelenő járművekért felelősek, illetve a fegyveresek, akik a fegyverekért. Ezeknek a szakágaknak az összefogása és koordinálása az art director feladata.

 

 

- Csak filmekben dolgozol, vagy egyéb területeken is vannak megkereséseid?


- Elsősorban film- és reklámdíszleteken dolgozom, de terveztem már installációt az A38 galériájába és a városligeti Olof Palme Házba is. Emellett volt szerencsém színpadi koncertdíszletet is tervezni a Millenáris Teátrumba.

 

- Milyen végzettség szükséges ahhoz, hogy ezzel a foglalkozhass?


- A MOME (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem – a szerk.) építész karát végeztem el. Magyarországon egyébként sok filmes díszlettervező végzett építészeti tanulmányokat.

 

- Milyen személyes tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy art directornak?


- Elsősorban a kreativitást, illetve a jó problémamegoldó készséget emelném ki, utóbbit elsősorban a forgatáson váratlanul felmerülő nehézségek megoldása miatt. A folyamatosan változó munkakörnyezethez, illetve stábhoz elengedhetetlen a jó alkalmazkodó készség. Fontos, hogy az ember nagyon szeresse a munkáját, mert nem hagyományos munkaórákban dolgozunk, a véget nem érő munkanapok sokszor fárasztók.

 

 

- A rendhagyó munkarend ellenére számodra mégis mitől szerelem ez a szakma?


- Bár építészként végeztem, mégis azért mentem a díszlettervezés irányába, mert úgy érzem, ez a szakma nagyobb teret enged a fantáziának. Egyben időutazás is, mert korabeli terek visszaidézése mellett akár a jövő megálmodói is lehetünk. És nem kell évekig várni, hogy megvalósuljon egy-egy terv, mert sok esetben pár nap vagy hét alatt elkészül egy adott díszlet.

 

- Milyen nehézségekkel kell naponta megküzdened?


- A filmes világban mindig minden „tegnapra” kell, és természetesen kifogástalan minőségben, ami sokszor azzal jár, hogy a stábnak napi 12-14 órát kell dolgoznia. És ez egy nagyjátékfilm vagy sorozat esetében akár 4-6 hónapig is eltarthat, ami elég megterhelő.

 

- Hogy néz ki egy hagyományos munkanapod/munkaheted?


- A nagyjátékfilmek és a reklámok forgatásakor két részre oszlik a munkafolyamat: az előkészítési időszakra, illetve a forgatásra. Előbbi a filmek esetében akár 3-4 hónap is lehet, reklámoknál pedig jó esetben 1 hetet tesz ki. Ilyenkor első körben terepszemléken vesz részt a forgató stáb. Itt felmérjük, mi az, ami adott a helyszínen kell a díszlethez, és mi az, amit építeni kell. Milyen bútorokra, kellékekre lesz szükség a berendezőktől. Az előkészítési folyamat alatt az art director a látványtervezővel és a rendezővel dolgozik együtt azon, hogy a forgatáshoz szükséges összes díszlet elkészüljön. Ehhez természetesen az art department szakágai megkapják a pontos leírást, illetve a tervrajzokat a beszerzendő, illetve készítendő díszlethez. A folyamat második része maga a forgatás. Addigra jó esetben a díszlet készen áll. Ilyenkor a kellékekre és a speciális effektekre kell figyelni, hogy mindig az adott jelenethez szükséges eszközök, autók és effektek legyenek a díszletben.

 

 

- Pár hónapja elhagytad Magyarországot, és Amszterdamba tetted át a székhelyed. Odakint is dolgozol filmekben?


- A költözésre elsősorban magánéleti okok miatt került sor. Mostanában más jellegű munkáim akadnak, jelenleg például egy holland színészházaspár gyermekei számára tervezek gyerekszoba-enteriőrt, ami szintén nem kis kihívás. De mindenképpen célom, hogy itt, Amszterdamban is folytathassam a díszlettervezői munkát.

 

Fotók: Boy 7 című film