"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Filmfesztivál hatékony női jelenléttel

Sztárfelhozatal és témák szempontból egyaránt vonzónak ígérkezik a csütörtökön kezdődő 63. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál.

A huszonnégy versenyfilm többsége világpremier, közülük tizenkilenc versenyez a Berlinale rangos fődíjáért, az Arany Medvéért. Az ázsiai filmek férfi idolja, Tony Leung nyitja a „bált” sikerhozó rendezője, a Szerelemre hangolva óta kultikus alkotóvá vált Wong Kar Wai kung-fu mozijával. A távol-keleti Taratinónak is nevezett WKW mellesleg a versenymezőny nemzetközi zsűrijét elnökli idén. Míg a The Grandmaster a harcművészet szerelmeseinek nyújt élményt, addig a szabálytalan love storyk kedvelői – szintén versenyen kívül – készülhetnek a Julie Delpy és Ethan Hawke páros újabb nagy dobására: a Mielőtt felkel… és …lemegy a Nap utáni Before Midnightra. A hollywoodi kritikák egyöntetűen az egekbe magasztalják Richard Linklater találkozás-trilógiájának záró darabját.

 

 

Egy másik „hármas” is Berlinre tartogatja a záró epizódot, nevezetesen Ulrich Seidl Paradicsom-trilógiája. A Cannes-ban startolt Hit, a Velencében bemutatott Szeretet után a Reményben is rubensi idomú női testeken keresztül mesél nekünk a provokatív osztrák rendező. Ezúttal az első filmből már ismert szexturista asszony túlsúlyos lányát kísérhetjük el egy fogyasztótáborba.

 

Az erős érzelmekkel, női sorsokkal meglepően nagy arányban foglalkozó Berlinale a francia mozi legrangosabb díváit is vendégül látja. A berlini Filmpalast színpadán váltja egymást Isabelle Huppert, Juliette Binoche, Catherine Deneuve, Julie Delpy, zsűritagként Mélanie Laurent csatlakozik majd hozzájuk. A gallok három erős filmet is kínálnak. Binoche Isabelle Adjani után az idősebb Camille Claudel elmegyógyintézeti sorsában osztozik a Camille Claudel 1915-ben. A hatvanadik életévébe lépett Huppert egy fiatal apácát provokál szexuálisan Diderot Az apáca adaptációjában. Deneuve manapság zsinórban forgatja a fiatalabb férfiak oldalán vigasztalódó „kalandornőkről” szóló történeteket. A magam útján című film végére megtört nőből szerelmes asszonnyá változik.

 

 Isabella Rossellini kanadai színekben folytatja a rovarok nemi életéről szóló „ismeretterjesztését” a Zöld pornó után a Mamákkal, és nem utolsósorban a rangos Kamera-díjban részesül. Az előzetes híresztelések szerint túl érzelgősnek ígérkezik Shia LaBeouf és Evan Rachel Wood románca az agresszív exférjet alakító Mad Mikkelsennel a háttérben a Charlie Countryman szükséges halálában.

 

Az amerikai filmtermésből leginkább két alkotást övez nagy érdeklődés a berlini versenyben. Eredetileg Matt Damon rendezte volna az Ígéret földjét, végül Gus Van Santot kérte fel rá. Damon egy földgázkereskedőt alakít benne, akinek az életét éppúgy megváltoztatja egy kisváros, mint ahogy ő a kisvárosét. Steven Soderbergh munkásságát eddig is komoly figyelem övezte.

 

Vélhetően minden kamera rá irányul majd Berlinben, ahová rendezőként utoljára érkezik filmjével, Jude Law és Rooney Mara kíséretében. A jövőben ugyanis csak producerként akarja folytatni a filmezést. Mellékhatások címmel pszichothrillert készített egy szorongással küzdő fiatal nőről (Rooney Mara első főszerepe), aki a pszichiátere (Jude Law) által felírt új gyógyszer hatására még rosszabb állapotba kerül.

 

Érdekesnek tűnik az a társrendezvény, amelyik a női rendezők alulreprezentáltsága ellen tiltakozik. „You cannot be serious” címmel 2010-ben Cannes-ból indult a mozgalom.

 

A számos ünnepélyes pillanat közül mindenképpen említést érdemel a 63. Berlinale tisztelgése a Shoah világhírű alkotója előtt. „Az embertelenségnek és az erőszaknak, az antiszemitizmusnak és következményeinek az ábrázolásával új filmes és etikai megközelítést alkotott” – fogalmazott a fesztivál igazgatója az életmű Arany Medvében részesülő Claude Lanzmanról. Szintén emlékezetesnek ígérkezik a szabadságvesztéssel sújtott iráni rendező, Dzsafár Panahi utolsó filmjének (Csukott függöny) a bemutatása.