Nem meglepő, hogy hihetetlen tömeg tolongott a Magyar Nemzeti Galéria előtt, hiszen az egyébként is egyik legnépszerűbb turistalátványosságnak számító várban most két világhírű kiállítást is megtekinthettek az érdeklődők, egyazon helyen. A Picasso–Modigliani „párosítás” kivételessége és népszerűsége mellett azért is volt jó választás, mert a két festő ismerte egymást, kölcsönös tisztelet jellemezte kapcsolatukat, és bizonyos egymásra hatások is felismerhetők a kiállított képek némelyikén, mint pl. Picasso kék korszaka Modigliani hidegebb tónusokat próbálgató és preferáló alkotásain.
 
 Kezdeti évek, az anyag és formák szerelmese
Kezdeti évek, az anyag és formák szerelmese
 
Amadeo Modigliani 1884-ben született, Livornóban. Az olasz származású festő már fiatalkorától művészi pályára készült. Firenzében és Velencében is tanult, illetve mélyrehatóan tanulmányozta a reneszánsz művészetet. Korán megismerkedett a kortárs és modern művészeti törekvésekkel, például a futurizmussal.
 
Az emberiség temploma elnevezésű, első terem Modigliani 1909 és 1914 közötti éveiről számol be, amikor a művészt még inkább a szobrászat érdekelte, amit később főként egészségügyi okból volt kénytelen feladni. Habár már ekkor is tájékozott volt az aktuális festői és szobrászati eredményekről, erősen vonzotta a múlt, az etruszk és afrikai, görög, egyiptomi motívumokat kereste és alkalmazta ízlése szerint. Ezen letisztult formák iránti vonzalma, mely kiforrott festői stílusát jellemzi, itt szobrain és azok vázlatain mutatkozik meg. A nő mindig központi témája és fő ihlető forrása maradt: itt ősi arcokon és női testet mintázó oszlopterveken jeleink meg.
 
Párizs, bohém élet, barátok és példaképek
 
Modigliani igen gyorsan kora Párizsának egyik jellegzetes figurája lett, miután 1906-tól bérelt egy szerény lakást a Montmartre-on, a művésznegyedben. Itt töltött éveiben megismert mindenkit, „aki számított” a színes, soknemzetiségű párizsi művészvilágban. Kortársai legalább annyira hatottak stílusára, mint a primitívek, akiket tudatosan keresett és épített bele saját művészetébe. A rengeteg kortársról született képe és kortársak által róla készült festmények sokasága is megtekinthető a tárlaton, így a magyar Czóbel Béla alkotása is.
 
Útkereséseit és fejlődését, stílusának érdekesebbnél érdekesebb változásait követhetjük végig a termeken. A háború kezdeti szakaszában született, színeket próbálgató, korai képeit a Vissza a festészethez című teremben tekinthetjük meg, míg kiforrottabb stílusát és híresebb arcképeit Az avantgárd arcképfestője nevű szakasz mutatja be.
 
Nagyon ötletes és hasznos támpont a festő kapcsolati struktúráját összefoglaló fali vázlat. A rengeteg fénykép által, valamint a családdal, a barátokkal és a kortársakkal készített interjúk segítségével a festő képei mögé nézhetünk, megláthatjuk az embert, félelmeivel, gyengeségével, de zsenialitásával együtt. Habár saját festői hitvallását inkább a letisztult formák és színek jellemzik, mégis felismerhető Picasso, Lautrec, Gauguin és Cézanne hatása is.
 
 A nő
A nő
 
A művész kimeríthetetlen, fő ihletforrása, melyet olyan érzékletes és érzéki gyengédséggel ábrázolt, a nő volt. Nemhiába él a köztudatban, és adott témát több regénynek is Modigliani viharos szerelmi élete. A művészetére legnagyobb hatást gyakorló, talán legtöbbet ábrázolt személy, Jeanne Hébuterne mindössze 19 éves volt, amikor megismerte a művészt, és ettől kezdve rövidebb-hosszabb szakításokkal és elválásokkal, de élete végéig megmaradt mellette. Szerelmük nemcsak háborgó, de tragikus kimenetelű is volt. A művész 1920-ban bekövetkezett halálakor a nyolc hónapos várandós Jeanne öngyilkosságot követett el, ezzel egyetlen közös gyermeküket, egy lányt hagyva maguk után.
 
Nizza és az utolsó évek
 
A Dél vonzásában című szakasz a festő Nizzában töltött éveinek munkáiról ad számot. Abban a reményben, hogy egészsége jobbra fordul, a művész délre utazott, itt újabb kapcsolatokra tett szett, új módszerekkel ismerkedett meg, így újabb hatások érték és hatottak művészetére. Az ábrázolás nem fordult a táj felé, az ismeretlenekről készített arcképek azonban a festő munkásságának egy új oldalát mutatják meg. A halála előtti években visszatért ugyan Párizsba, de betegsége pár éven belül munkaképtelenné tette, 1920-ban halt meg.
 
A kiállítás az egész alkotói életművet végigköveti, tematikusan öt egységbe csoportosítva műveit. A képeken, tárgyakon, fényképeken és filmeken keresztül megismerhetjük magát az alkotót, és rajta, a környezetén és barátain keresztül még inkább beleláthatunk a képeinek világába.
 
A kiállítás 2016. június végétől egészen október végéig látható a Magyar Nemzeti Galériában.