"Zólyomi Zsolt a parfümszakértők és parfümőrök – mintegy 1500 fős – „világválogatottjának” egyedüli magyar tagja."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Az orrunknál fogva vezet minket

Zólyomi Zsolt a parfümszakértők és parfümőrök – mintegy 1500 fős – „világválogatottjának” egyedüli magyar tagja.

Az itthon egyszerűen csak „az ország orraként” emlegetett illatszakértő a luxuskozmetikumok Jean-Paul Guerlain Versailles-ban alapított iskolájában végezte el a parfümkészítők mesterkurzusát.

 

 Bár meglehetősen sok helyre hívják világszerte parfümszakértőként, illatstylistként, enteriőr-illattervezőként, fontosnak tartja, hogy itthon is népszerűsítse a parfümök kultúráját.

A különleges szaglóérzékkel és ilyen irányú kreativitással megáldott mester az „illatszer-történelmet” is az egyetemes emberi kultúra részének tekinti, ezért is szervez parfümworkshopokat, és vállal el ilyen témájú előadásokat például kulturális rendezvényeken, sőt egyetemeken is. Időről időre feltűnik a hazai kortárs művészeti rendezvényeken, a bor- és a pálinkafesztiválokon. Sőt már nemcsak külföldi, hanem időnként hazai cégek, magánemberek is megkeresik, hogy tervezze meg illatprofiljukat. Nemrégiben például Kárászy Szilvia zongoraművész kérte fel művészeti szalonja „illatosítására”.

A neves parfümőr – aki az év jelentős részét külföldi megbízásai miatt Magyarországtól távol tölti – néhány éve úgy döntött, hogy egy elegáns budapesti szállodában megnyitja exkluzív parfümbutikját. Mint mondja, elsősorban nem kereskedelmi megfontolások vezették e döntésében, sokkal inkább a hazai illatszerkultúra fejlesztésének szándéka, hiszen itthon a luxuscikkeket árusító kiskereskedőknek különösen nehéz dolguk van.

Az intim terű, finom eleganciájú „illatszerbutikban” nemcsak a neves parfümőr alkotásait, hanem a világ leghíresebb – komoly történelmi múlttal büszkélkedő kézműves manufaktúrákban készült – kisszériás „luxusillatait” is meg lehet szagolni, illetve vásárolni.

Az sem fordul ki azonban csalódottan a parfümériából, aki az otthona, irodája, netán valamilyen társasági rendezvény hangulatossá tételéhez szeretne különleges enteriőrillatosítót vagy mindennapi használatra valamilyen természetes alapanyagú, hipoallergén pipereszappant, tisztálkodó- vagy mosószert vásárolni.

Azok számára pedig, akik az illatszerpiacon is az igazán egyedit, a drága és ritka, természetes alapanyagokból készültet – a számukra leginkább „testhezállót” – keresik, az egyetlen magyar luxusparfüméria legcsábítóbb szolgáltatása bizonyára az, hogy a világszerte keresett szakember közreműködésével a személyiségüknek legmegfelelőbb parfümöt választhatják ki, készíttethetik el.

 

Ha azt mondom, hogy csak rám illő illatot szeretnék viselni magamon, a parfümszalonjában található kisszériás luxusparfümök közül választ ki olyanokat a külsőm, a viselkedésem, az életkorom alapján, amelyekről úgy véli: „nekem valók”, vagy elkészíti – a rólam alkotott benyomásai alapján – a hozzám illőt?

 

– Ránézésére, első benyomás alapján biztosan nem ajánlok parfümöt. Aki ráunt a tömeggyártásban készült és a médiában agyonreklámozott, szintetikus alapanyagokból megformált illatszerekre, és helyettük valamelyik patinás műhelyben gyártott, különlegesebb parfümöt akar vásárolni, annak azt szoktam tanácsolni, próbáljon ki a bőrén többféle terméket – akár több napon át, újra és újra jöjjön vissza –, s végül azt vásárolja meg, amelynek az illatösszetétele a legjobban tetszett neki.

 

Amennyiben az ügyfél azzal az elhatározással érkezik, hogy velem akarja megterveztetni a „parfümviseletét”, erre időt kell szánnia. Az illatkompozíció megalkotásához ugyanis elengedhetetlen, hogy alaposan megismerjem a bőre sajátosságait és az illatpreferenciáit. Ez utóbbi azt jelenti, hogy alkalmanként többféle illataromát is „megkóstoltatok” vele. A tesztelés során kiderül, melyek állnak legközelebb hozzá, az illatízléséhez. Csak ezek ismeretében kezdek el a ráillő kreációban gondolkodni. Az alkotási folyamat akkor kezdődik, amikor körvonalazódik a gondolataimban a megrendelő illataurája. Ekkor bevonulok a laborba, és ott – a sok ezer alapanyagból kiválasztva – hosszú hónapi kísérletezések után készítem el az egyéni karakteréhez illő, addig sosem létezett, tehát egyedi művet, amelyről csak akkor jelenthető ki, hogy valóban sikerült, ha én magam is elégedett vagyok vele, és a megrendelő is jól érzi magát benne.

 

Ha valaki luxusparfümöt akar ajándékozni, és ehhez a segítségét kéri, milyen szempontok figyelembevételével ajánl neki a kollekciójából?

 

– Mint mondtam, az illat kiválasztására időt kell szánnia annak, aki viselni akarja. Látatlanban soha nem ajánlok megvételre semmilyen parfümöt. Aki ilyesmit szándékozik ajándékozni, annak azt szoktam javasolni, válasszon például az illatos díszgyertyák, elegáns csomagolású és különböző formájú luxusszappanok közül, vagy ajándékozzon egy bármikor beválható ajándékutalványt a kedvesének, barátjának, barátnőjének. Az ajándékutalvány tulajdonosa azután személyesen döntheti el, melyik luxusparfümre váltja be. Amennyiben a megajándékozott igényli – amolyan parfümstylistként – közreműködöm abban, hogy a hozzá leginkább illőt találhassa meg a butik kínálatában. Ennek érdekében kb. egy-másfél órán át legalább 30-40 parfümöt szagolunk meg együtt, majd közösen értékeljük az illatokkal kapcsolatos benyomásait. Amelyeket magához közel állónak érzi, a bőrén is teszteljük. Ez utóbbi azért is fontos, mert a különféle bőrtípusok különbözőképpen nyelik el, röptetik, őrzik meg, vagy módosítják az illatokat...

A parfüm amolyan láthatatlan ruha, melyet „felpróbálás” nélkül nem valami jó ötlet megvásárolni.

 

T. Puskás Ildikó T. Puskás Ildikó cikke 2012. november
címkék:
Parfüm | Tehetség | Üzlet
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.