"A Grand Hotel Budapest világa éppolyan aprólékosan kidolgozott, mint Wes Anderson eddigi összes filmje!"

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Wes Anderson szürreális világa

A Grand Hotel Budapest világa éppolyan aprólékosan kidolgozott, mint Wes Anderson eddigi összes filmje!

Pasztellrózsaszín és teljesen szimmetrikus: ez a Grand Hotel Budapest, mely a festői alpesi környezetbe helyezve igazi giccs. A személyzet élénk árnyalatú egyenruhában parádézik, minden színes, minden fantáziadús, és nosztalgikus betekintést nyújt a sosem létezett múltba. Már első látásra egyértelművé válik, hogy ez bizony egy Wes Anderson-mozi.

 

 

Az amerikai rendező különös látásmódjával és a bámulatosan megkomponált vizuális részletekkel szerzett magának hírnevet. Eleinte talán irritálónak vagy őrültnek tűnhet, valójában azonban ez a vizuális megszállottság tette Andersont kultikus figurává, akinek a világában a rajongók élvezettel merülnek alá. Legújabb filmje, a Grand Hotel Budapest az 1930-as években játszódik, egy fiktív világban, Zubrowka földjén, mely tulajdonképpen Anderson kitalált Kelet-Európája. Mivel persze a rendező filmjében semmi sem véletlen, valószínűleg az sem az, hogy ezt a szürreális világot Anderson egy vodkáról nevezte el.

 

Művéhez a rendező Stefan Zweig A tegnap világa című művéből merített ihletet. A film tudatosan távolodik el a jelentől, és egy idealizált múltat teremt. A produkció a Grand Budapest Hotel legendás tulajdonosának és bizalmas pártfogoltjának történetét meséli el, a két világháború közötti időszakban. A sztoriban fontos szerepet játszik egy ellopott, felbecsülhetetlen értékű festmény és egy családi hagyatékért vívott „harc”. A produkció a kritikusok szerint, minden idők egyik legjobb fesztiválindító filmje volt a 64. Nemzetközi Berlini Filmfesztiválon.

 

A férfi a filmek mögött


Anderson egy író és egy régész fiaként nőtt fel Houstonban, mindig is szenvedélyes rajongója volt a Star Warsnak és Roald Dahl szürreális, meghökkentő meséinek. Miután a Texasi Egyetemen lediplomázott, egyetemi szobatársával, Owen Wilsonnal együtt Kaliforniába költözött. Több mint 18 hónapon át dolgoztak egy forgatókönyvön, mely végül életre kelt a vásznon Anderson rendezésében, Wilson főszereplésével és egy befolyásos producer, James L. Brooks közreműködésével. Az 1996-ban nagyközönség elé került és kissé alábecsült Petárda rendkívül szórakoztató, és nagyon eredeti, új szemléletet képviselő film.

 

A bukás ellenére Brooksnak meggyőződése volt, hogy Anderson fontos új színt hozott a filmiparba, ahogy később megfogalmazta: „Ez a texasi teljesen másképp látta a dolgokat, mint az a több milliárd hangya a hegyen.” A producer segített Anderson második filmjének megvalósításában is. Megalkották az Okostojást, egy kegyetlen, ugyanakkor mégis vidám történetet Bill Murray főszereplésével. A színész fantasztikus alakítást nyújtott az embergyűlölő üzletember szerepében, nem véletlen, hogy akárcsak Owen Wilson, ő is Anderson kedvencévé vált, és a rendező összes további alkotásában játszott. Később kiderült, hogy Anderson általában kitűnő érzékkel fedezi fel a tehetségeket. Ösztönösen választott olyanokat, akikből később nagy nevek, kiváló színészek lettek.

 

 

2012-es Holdfény királyság című mozi végül mindenkit meggyőzött arról, hogy ez a rendező bizony tud valamit. A filmben Anderson gyerekkori kedvence, Roald Dahl is jól érezhetően jelen volt. Ahogy a rendező több más filmjében, úgy itt is a szereplők furcsa koraérett gyerekek, ugyanolyan helyzetekkel kell szembenézniük, akárcsak a felnőtteknek, mindamellett, hogy magukra vannak utalva, vágynak a szerelemre, és a világ számukra kiismerhetetlen, bizonytalan hely.

 

Wes Anderson, a vizualitás királya  


Wes hihetetlenül részletorientált, minden apró részletre ügyel. Nagyon világos elképzelése van arról, hogyan mutatnak majd a filmjei a vásznon. Nem sajnálja az időt a tervezésre.

Amikor Wes Andersonnak elégendő pénz áll rendelkezésére, az összes jelmezt, díszletet és hátteret aprólékosan megtervezteti. Zsenialitását mutatja e tekintetben a stop motion technikával elkészített A fantasztikus Róka úr című animációs filmje is, amelynek minden egyes tárgyát kizárólag a film kedvéért készítették el. Érdekes, hogy a filmmel kapcsolatban nem is tudott mindent szavakba önteni, épp ezért videókat készített magáról a telefonjával, melyekben eljátszotta a jeleneteket. A film Roald Dahl meséje alapján készült, a forgatókönyv írásakor sok időt töltött az író házában, és számos részlethez ott merítette az ihletet.

 

 

„Néha egyszerűen csak azt mondom, legyen olyan a díszlet hangulata, mint ezen a festményen. Amikor az Okostojást terveztük, Hans Holbein-festményekből merítettük az inspirációt. Az ötletek bárhonnan jöhetnek, akár egy képből is” – mondta Anderson. A rendező máskor is alkalmazta ezt a jól bevált módszert, a Holdfény királyság című film például olyan lett, mintha egyenesen egy Norman Rockwell-festménybe csöppentünk volna bele.

 

Legújabb filmje, a Grand Hotel Budapest ismét fantasztikus látványvilágot tár elénk. Anderson úgy bánt a helyszínnel, mintha csak babaház lenne, amelyben a legnagyobb sztárokat zsúfolta össze. A filmet március 20-án kezdik vetíteni a magyar mozikban. 

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2014. március
címkék:
Film | Művészet | Tehetség
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.