"A művészetek kedvelői számára eddig nem létezett olyan eszköz, amely segített volna őket online felfedezőútjaik során."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Műélvezet a weben?

A művészetek kedvelői számára eddig nem létezett olyan eszköz, amely segített volna őket online felfedezőútjaik során.

Most azonban az Art.sy - egy start-up vállalkozás által üzemeltetett weboldal - a nyilvánosság számára is elérhető. Hatalmas, szabadon hozzáférhető szépművészeti gyűjtemény, a művészet "online-fogyasztását" támogatni hivatott útmutatóval kiegészülve. Létrejötte arra a felismerésre épül, hogy ha az online közönség szívesen látogatja a fotók miatt például a Tumblr vagy a Pinterest oldalaikat, akkor bizonyára boldogan tölti az idejét festmények és szobrok tanulmányozásával is, főként, ha ehhez hozzáértő segítséget kap.

 

 

Két éven át folytak a belső tesztelések, hogy az elkészült honlap elérje a célját, vagyis hogy azt a szerepet tölthesse be a vizuális művészetek terén, amelyet a Pandora a zene vagy a Netflix a filmek világában: egyszerre nyújtsa a felfedezés, a művelődés és a tanulás lehetőségét az érdeklődőknek. A partnerintézmények révén 275 galéria és 50 múzeum is benne van ebben a körben, az úgynevezett Art Genome Projectben már 20 000 digitalizált műalkotás található. De ahogy egyre szélesebbé vált a platform, az Art.sy-nak is szembe kellett néznie azokkal a kérdésekkel, hogy miként lehet (ha lehetséges egyáltalán) alkalmazni a digitális elemzés eszközeit a vizuális művészetre: Képesek-e az algoritmusok segítséget nyújtani a művészeti alkotások értelmezéséhez?
 

Robert Storr, a Yale Egyetem művészeti karának a dékánja - egykor a Modern Művészetek Múzeumának festészeti és szobrászati kurátora - a The New York Timesnak nyilatkozva kétségeinek adott hangot: "Nagyon sok múlik azon, hogy ki állítja össze a kiválasztási kritériumokat, és milyen kulturális feltételezések állnak ezek mögött a kritériumok mögött." A technológiának gyakorlatilag mindenre ki kellene terjednie. Ahhoz, hogy a számítógépes rendszer sikeresen fogalmazzon meg javaslatokat, meg kell tanítani a szakértő emberi értékítéletre. 


A folyamat a címkézéssel kezdődik: gépi kódokban kell tudni megfogalmazni a különbséget egy reneszánsz portré és egy modernista, csurgatással-fröcsköléssel készült festmény között, és csak ezután kezdődhet a kategóriába rendezés végtelen munkája, amely az összehasonlításnak és a kapcsolatok feltárásának az előkészítésére hivatott.Az Art Genome Projectnél a 34 éves Matthew Israel, a New York-i Egyetem művészeti és régészeti doktorandusza vezeti a tucatnyi művészettörténészből álló csapatot, ők hozzák meg a döntéseket: Mik legyenek a kódok, és hogyan alkalmazzák őket? Egyes címkék (amelyeket az Art.sy genomoknak nevez, és a most még 800 körüli száma napról napra növekszik) olyan objektív jellemzők jelölésére valók, mint például a mű elkészítésének történelmi vagy földrajzi körülményei, az, hogy figuratív vagy absztrakt-e, vagy egy meghatározott művészettörténeti kategória képviselője-e.
 

A többi címke már rendkívül szubjektív, sőt akár mókás is lehet. Például a kortárs művészetekhez ideológiai összefüggéseket figyelembe véve a kurátorok olyan kifejezéseket is társíthatnak, mint "globalizáció" vagy "kulturkritika". A "kortárs emlékezet nyomai" elnevezésű kategória annyira rugalmas, hogy megfér benne egymás mellett a kínai konceptuális művész, Caj Kuo-csieng, valamint a fotós és filmes Matt Saunders is.

Pablo Picassóra jellemző lehet a "kubista", az "absztrakt festészet", a "Spanyolország", "Franciaország" és a "szerelem" címke is - minden olyan feltétel, amelyik látható és kereshető az oldalon. Jackson Pollock munkáihoz pedig többnyire az "absztrakt művészet", a "New York-i iskola", a "fröcskölés/csurgatás", az "ismétlődés" vagy a "folyamatorientált" címkék illenek.
 

Ha adott a kategória, azon belül egy 1 és 100 közötti értéket rendelnek hozzá. Míg Andy Warhol alkotásai magas értéket kaphatnak a pop-art skáláján, addig követőit - művészeti hatásuktól függően - már eltérően lehet rangsorolni. Egy szoftver segíti ugyan a festmények szűrését olyan alapvető vizuális minőségek esetében, mint a szín, de az értékítélet meghozatala emberi feladat marad: az összes érintett területhez be kell írni valamilyen számot.A műszaki összetettséget ellensúlyoznia kell a kurátori rátermettségnek. "Megtanultuk, hogy a megfelelő adat sokkal több, mint egyszerű matematika - fogalmaz a 35 éves Daniel Doubrovkine, aki az Art.sy mérnöki feladataiért felelős. Hogyan lehetne például lefordítani  a gép számára, amit a 'melegség' fogalma fejez ki? Meg sem próbálkozunk vele."

 

A célok között szerepel, hogy kapcsolatot teremtsenek a látszólag különböző világokat képviselő művek között. Erre való az egyre bővülő katalógus, amely magában foglalja a British Museum, a washingtoni Nemzeti Galéria, a Los Angeles-i Kortárs Művészeti Múzeum található alkotásait.„Egyik legutóbb csatlakozott partnerük a Smithsonianhez tartozó manhattani Cooper-Hewitt National Design Museum – mondja az intézmény digitális és újmédia-igazgatója, Seb Chan - és rendelkezésre bocsátott alkotások alapján igyekszik tesztelni az oldal által alkalmazott technológiát, azt, hogy mennyire helytállóak a megállapított párhuzamok. Vajon kulturális értelemben mit jelent olyasvalakinek ajánlani egy festmény megtekintését, aki éppen egy hetedik századból származó kanál részleteinek tanulmányozásával van elfoglalva?" - tette fel példaként a kérdést az igazgató. Márpedig hasonlókra kell felkészülni, és az Art.sy alkalmazottainak egy blogon keresztül el kell tudniuk magyarázni, hogyan is működik ez a folyamat.
 

 

A 25 éves Carter Cleveland, a cég alapítója és vezérigazgatója az Art.sy-t princetoni végzősként álmodta meg, amikor nem talált megfelelő műalkotást kollégiumi szobájának dekorálásához. A terv végrehajtásához nagy segítséget nyújtott a családi háttér - apja művészeti szakíró, anyja üzletasszony. Az egyetem után pedig olyan partnereket sikerült megnyernie, mint a galériás Larry Gagosian, illetve olyan támogatókat, mint Dasha Zhukova, a művészeti világ közismert alakja vagy Wendi Murdoch, Rupert Murdoch felesége. Eric Schmidt a Google-tól és Jack Dorsey a Twittertől is csatlakozott a befektetői körhöz, tanácsadója pedig John Elderfield, a Modern Művészetek Múzeumának egykori vezető festészeti és szobrászati kurátora.Az ő támogatásukkal Cleveland teljes mértékben megvalósíthatja ambiciózus elképzeléseit. "A világ művészete szabadon hozzáférhető lesz bárki számára, akinek van internet kapcsolata" - mondta, utalva arra, hogy a cég számára nincs előírva profitterv. A bevételek a várható értékesítések jutalékaiból, illetve az intézményi partnerségekből származnak majd.
 

Az Art.sy még nagyon messze van attól, hogy a világ valamennyi műalkotásának otthont adjon - a Google Art Projectben például közel kétszer annyi alkotás található -, és a "genom" csak annyira lehet erős, amennyire ezt a korlátozott gyűjtemény lehetővé teszi. A görög vagy a római antikvitások rajongói most alig tudnák használni az Art.sy-t, ami olyan kulturális mulasztás, mintha a Netflix kínálatából kimaradna Alfred Hitchcock.

Robert Storr, a Yale Egyetem dékánja aggódik is amiatt, hogy az adatbázisban fellelhető lyukakat rossz dolgokkal töltötték fel. "Ez a hely tényleg szörnyű művekkel van tele, ide senkit sem kellene irányítani" - vélekedett, miután alaposan áttanulmányozta az oldalt.
Az Art.sy alapítói azzal védekeznek, hogy mivel a művészet megértéséhez nem lehet örökérvényű útmutatót összeállítani, Sebastian Cwilich operatív igazgató úgy gondolja, hogy ezeket inkább érdekes kiindulópontoknak kell tekinteni.
 

A Cooper-Hewitt igazgatója Chan szerint az Art.sy-hoz hasonló oldalak nem arra valók, hogy helyettesítsék a múzeumokat, a galériákat vagy a művészettörténeti könyveket, hanem arra, hogy segítsen kitágítani a közönség művészeti ízlésvilágát. Az Art Genome egy másfajta módja a szerencsés kapcsolatok létrejöttének. A mi kultúránkban, különösen az olyan 25 év alatti fiatalok számára, akiknek a web a természetes életterük, ez egy teljesen természetes módja a böngészésnek" – mondta az igazgató.

La femme La femme cikke 2014. június
címkék:
Művészet | Technológia
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.