"Danis Tanović Halál Szarajevóban című filmje egyszerre izgalmas és mélyen elgondolkodtató. "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Nem csak Halál Szarajevóban

Danis Tanović Halál Szarajevóban című filmje egyszerre izgalmas és mélyen elgondolkodtató.

A dátum 2014. június 28., a helyszín a szarajevói Hotel Inn, a város legjobb szállodája. Joggal hihetnénk, hogy az Oscar-díjas bosnyák rendező, Danis Tanović valamiféle emléket kíván állítani az első világháborút kirobbantó merénylet századik évfordulójának a Halál Szarajevóban című legújabb filmjével. Pedig csak részben. Bár a hotel és a város is készül a kerek évforduló centenáriumi ünnepségére, sokkal inkább van itt jelen a mai Európa, mint egy működőképes, bár igencsak kiszámíthatatlan hangulatú, bármikor robbanásra kész „egyetlen esély”.

 

Nem szokatlan a rendezőtől az egyetlen nap eseményének bemutatása egyetlen helyszínen, mégsem sikerült olyan letisztult felépítést létrehoznia, mint néhány évvel ezelőtt a Senkiföldje című filmjében, ahol bezárta a nézőt egy lövészárokban élő és holt szerb és bosnyák katonák közé. De még ha a Halál Szarajevóban nem is éri utol a „senki földjén” húzódó lövészárok drámáját és feszültségét, az tagadhatatlan, hogy robbanás előtti pillanatot élhet meg a néző másfél órában, ha nem fizikailag is, de átvitt értelemben mindenképp.

 

 

Annak ellenére, hogy a helyszín és az időintervallum nem lép ki saját medréből, az események mégis több szálon futnak főszereplő nélkül, de annál több fontos és egyéni karakterű alakkal. A legfontosabb talán a francia az elnöki lakosztályban. Tanović a kandi kamerák kereszttüzében mutatja meg a nyilvánossághoz szokott szónok hiúságát, s egyben a tökéletes hatást elérni akaró ember esendőségét.

 

A francia – aki minden bizonnyal valamiféle leképezése Bernard-Henri Lévynek –, ünnepi beszédét gyakorolja. A rejtett kamerák között igyekszik helyesen, amolyan „szerbesen” mondani Gavrilo Princip nevét. Hiszen az ünnepi beszéde nem más, mint Bernard-Henri Léyi Hotel Európa című színművének ötfelvonásos monológjára épül, amit itt-ott néha megszakít, hogy a kellő hatás kedvéért tökélyre fejlessze a mű központi mondanivalóját, ami nem más, mint a halott Európa.  Ami "meghalt Auschwitzban, Birkenauban éppúgy, ahogy Srebrenicában..."(részlet a műből).  

 

Mindeközben egy másik fontos jelenet a tetőn zajlik. Ahol egy tévéstáb készül ugyanarra a megemlékezésre, csak másképp. Itt érződik igazán, hogy Tanović nem történelmi filmet szánt a nézőknek. Viszont azt minden percben érzékeltetni akarja, mit jelent a mai világban mindaz, amit a történelem jegyez a száz évvel ezelőtti múltból. Ezen a ponton erősödik fel igazán a kérdés, bűnös volt-e a fiatal gyilkos, aki elvette Ferenc Ferdinánd és Zsófia életét, vagy őrült, esetleg terrorista, vagy csak a véletlen áldozata, s hogy éli meg ezt szerb, horvát vagy bosnyák manapság? Hallható itt történész, aki a múltat boncolgatja, építész, aki a különböző politikai irányzatok fényében épülő és eltűnő emlékművek fontosságát és elmúlását mutatja be.

 

A tárgyilagosság fonala ott vész el végleg, amikor a kamerák elé a szerb Gavrilo Princip ül, akinek a családja ma is hősként tekint a fiatal merénylőre, s generációról generációra egy Gavrilo mindig születik a családba. A bosnyák riporternő és korunk Gavrilója között pillanatok alatt parázs vita robban ki nemzeti sérelmekről, a délszláv háborúban elszenvedett veszteségekről, s közben sebek szakadnak fel mindkét oldalon. S bár a jelenet igyekszik annyira felforrósodni, hogy a két szereplő szinte majdnem egymásba szeret, amikor előkerül a film egyetlen pisztolya, és elhangzik az egyetlen lövés. Igaz, elég direkt jelent ez a filmben, mégis ez a legőszintébb szituáció a 90 percben.

 

A film legérzékelhetőbb keretét az adja, hogy amíg a tetőn, addig az alagsorban is zajlik a dráma. Az alkalmazottak sztrájkra készülnek, hiszen már két hónapja nem kaptak bért, s az igazgató képtelen úrrá lenni a helyzeten. Hiszen őt leginkább egyvalami érdekli – s talán tehetsége sincs –, hogy más dolgokra összpontosítson, az EU-s delegáció érkezése a központi eseményre, amely száz év múltán a békét és az összetartozást kívánná megünnepelni. Ezért az igazgató a hotel éjszakai bárjának maffiózóihoz fordul, akik példát statuálva véresre verik a sztrájk vezetőjét – akinek a helyére persze azonnal másik lép.

 

S e két végpont között mi történik a hotelban? Éppen az, ami ilyenkor egy valamirevaló szállodában történni szokott. A francia figyelésére kijelölt őr a sötét szobában a kamerát bámulja, közben néha felszív egy kis kokaint, mert nem győz a telefonja túlsó végén felmerülő problémával, ahol a felesége új kanapé vásárlására készül. Egyedül a csinos igazgatóhelyettes, Lamija rója csak vég nélkül a labirintusi folyosókat, és sietségére leginkább gyorsan kopogó cipője emlékeztet. S mindez úgy szövi körül a filmet, mintha a lüktető szívverése lenne. Az operatőr, Erol Zubcević pedig remekül erősíti a jelenetet a hátulról fényképezéssel.

 

 

 

Tanović nem egyéni sorsokat és karaktereket akar bemutatni, ahogy kiszámítható történelmi leckét sem összerakni. Azt viszont mindennél fényesebben láttatja, hogy a mai Európában bármi megtörténhet, és minél hangosabbra állítja a fenyegető állapotokra figyelmeztető jajkiáltás hangerejét. Mint ahogy a megbékítő gesztusokkal is csínján bánik. Ahogy arról már esett szó, a haláleset kissé fura véletlen a filmben, mégis beleillik a befejezés sötétségébe, ahol egyedül a maffiafőnök jókedvű, hiszen neki csak az számít, hogy kihasználja mások gondjait. S talán valamennyire a sztrájkoló alagsor, ahol az EU-delegációtól mint a számukra még élő Európát megtestesítő csoporttól várják a megoldást. Viszont megoldatlan marad minden – így talán valóban az egyetlen, valamelyest megnyugvást hozó pisztolydörrenés tekinthető a film végszavának.

 

Különböző nézőpontokat és befejezést nyújt a film, s mindezek ellenére mégis feledhetetlen. Hiszen valahol a Balkán szomszédságában mi is otthonosan érezhetjük magunkat ebben a másfél órában, ezekben a problémákban, történetekben. Ugyanazt a múltat hordozzuk mi is, s még ha a film nem okoz is akkora katarzist, mint a Senkiföldje, mégis nyomot hagy bennünk. Mert ugyanazok a vágyaink, a félelmeink, a dühünk és a reményünk. A hotelban kirajzolódó dráma pedig nekünk, a volt Jugoszlávia szomszédságában élőknek, nagyon is ismerős lehet, ahogy a kimondatlan, de mindenkiben felmerülő kérdés is: ha ma élne Gavrilo Princip, vajon kit lőne agyon?

 

Tanović legújabb filmje Berlinben Fipresci-díjat és a zsűri nagydíját, valamint Ezüst Medve-díjat kapott, s egyben saját hazájának hivatalos Oscar-jelölt alkotása

Riedl Annamária Riedl Annamária cikke 2016. november
címkék:
Film
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.