"A közönség előtt a mentor és mentoráltja: Ertl Péter, a Nemzeti Táncszínház igazgatója, illetve Szakács Richárd táncművész."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Erős kérdés: akarsz-e?

A közönség előtt a mentor és mentoráltja: Ertl Péter, a Nemzeti Táncszínház igazgatója, illetve Szakács Richárd táncművész.

30 perc kérdés, de hol a válasz? A koreográfia kerete az örök kételyre fókuszál. Önmagunk megfogalmazása, az állandó vívódás, hogy képesek vagyunk-e megfelelni a világnak és elvárásainak? Van-e érzelem és értelem? Tovább tudunk-e lépni, túljutni korlátainkon, és ha igen, mégis mi marad belőlünk? Talán az egyetlen járható út az elfogadás. De Te akarsz-e...?” – ezeket a témákat bontja ki Szakács Richárd alkotói estje, amelyre a La femme magazin 50 tehetséges magyar fiatal programjának keretében kerül sor június 11-én 19 órakor. Az előadás után Ertl Péter, a Nemzeti Táncszínház igazgatója beszélget mentoráltjával, most pedig mi, mindkettőjükkel:

 

 

 

– Hogyan kezdődött a mai napja?

 

Szakács Richárd: Viszonylag korán keltem, eléggé fáradtan, a próbafolyamat azért felemészti minden időmet és energiámat. Mostanában minden reggel ilyen, ébredés után kicsit lustálkodom, aztán jön a reggeli kávé, megpróbálok magamhoz térni. Az első gondolatom persze a június 11-i előadás, semmi más nem fér a fejembe. Szóval, így indul minden nap, kicsit teszek-veszek otthon, átgondolom, milyen feladataim lesznek a délutáni és az esti órákban, és hát – zajlanak a próbák.

 

– Olvastam egy önnel készült interjút, amelyben azt mondja: ha egy napig nem gyakorol, megérzi, ha két napig, azt a kollégák is észreveszik, ha három nap marad ki, az már a közönségnek is feltűnik.

 

Szakács Richárd: Így van, az intenzív gyakorlást, a napi rutint nem lehet elhanyagolni. Akár otthon, akár a főiskolán egy másfél-két órás tréning elengedhetetlen ahhoz, hogy a testtudatomat felébresszem, hogy ne csak talpon legyek egész nap, de a táncban is fitt maradjak. Muszáj a testet rutinban tartani.

 

 Ertl Péter: Az előadásban Ricsi is táncol, tehát ez a munka nemcsak koreográfiai alkotótevékenységet jelent, hanem táncosként is be kell lépnie. Így még bonyolultabb a feladat: ha az ember koreográfusként, kívülről nézi, akkor képes átlátni egy folyamatos, állandó próbafolyamatot, de ha időnként táncosként is belép a darabba, akkor ez még összetettebb, még bonyolultabb. Bizonyos fokig jobban benne van az alkotó a darabban, ha táncol is benne, viszont nehézséget jelent egyszerre két feladatnak megfelelni.

 

– Péter, mikor döntött úgy, hogy a Nemzeti Táncszínházban bemutatkozási lehetőséget ad Ricsinek, ráadásul rögtön alkotói est keretében?

 

Ertl Péter: A mi kapcsolatunk valóban megmutatja a La femme magazin „Ötven tehetséges magyar fiatal” programjának kapcsolatépítő erejét, hiszen mi – ha tudtunk is egymásról – személyesen csak most ismerkedtünk meg. Nagyon sokat beszélgettünk, és így jöttem rá arra, hogy – habár fiatalon az ember inkább táncolni szeret és akar – Ricsit mégis inkább az alkotás, a darab létrehozása, a táncosokkal folytatott munka érdekli. Erre viszont egy pályakezdő táncosnak kevés lehetősége van, hiszen ma a neves koreográfusoknak is nehézséget okoz, hogy megteremtsék egy új színpadi produkció feltételeit. És itt jött az a gondolat, hogy ebben tudnánk neki segíteni: ahogyan egy doktorandusz- vagy PHD-karrier kezdetekor a szakmai előmenetelnek feltétele egy-egy cikk megjelenése egy fontos médiumban, egy fiatal művésznek is referenciát jelenthet a későbbiekben, ha saját produkcióját bemutathatja egy neves intézményben. Emellett az alkotófolyamat során még jobban kifejlődhetnek a készségei, képességei, és létrejöhet egy olyan előadás, amely önmagában nagy érték.

 

– Ricsi, amikor megkapta ezt a lehetőséget, elkezdett téma után kutatni, vagy nagyjából tudta, mit is szeretne színpadra vinni?

 

 Szakács Richárd: Eleve volt már ötlet a tarsolyomban, volt kerete a dolognak. Amikor Péter felajánlotta, hogy ad egy harmincperces bemutatkozási lehetőséget, kapva kaptam az alkalmon, és a következő héten már bele is csaptunk a munkába. Most már azt mondhatom, hogy a darab elkészült, de a munkafolyamat során nagyon sok nehézségbe ütköztem: néhányan lesérültek, aztán az egyik táncos helyett mást kellett keresni, de ilyesmi mindig benne van a pakliban, ezzel számolni kell. Meg kellett tanulni ezeket a problémákat is megoldani, de tulajdonképpen már a főiskola felkészített arra, hogyan is kell kezelni az ilyen helyzeteket. Remélem, most már minden rendben lesz. Az is számít, hogy a többiek mennyire partnerek. Szerencsére találtam olyan táncosokat, akik száz százalékig mellettem állnak, és akikkel remekül tudunk együtt dolgozni. Azt gondolom, ez alapfeltétel.

 

 

– Péter, egy pályakezdőnek ilyen lehetőséget adni azért valamennyi bizonytalansági tényezővel is jár, nem?

 

Ertl Péter: A koreográfiai alkotómunka alapja mindig az ötlet. A gondolatiság a legfontosabb, ennek a táncművészi megvalósítása már a következő lépés. Amikor elolvastam Ricsi szinopszisát, éreztem, hogy ez mind eredetiségében, mind mondanivalójában abszolút aktuális, az ő életére is kimutató, és táncprodukcióban is nagyon jól megvalósítható. Szóval, láttam, hogy ebben a fiatalemberben megvan az a tehetség, az a csíra, ami ahhoz kell, hogy ebből jó előadás legyen. Ráadásul Ricsi Dózsa Imre főigazgató úr osztályában végzett, a mentorprogramban Szakály György, a Táncművészeti Főiskola rektora a szakmai referense, tehát az ajánlata két nagyon fontos szakmai referenciával érkezett. Ha pedig jó ötletre épül a darab, és ilyen szakemberek igazolják az ő képességeit, a Nemzeti Táncszínház bátran vállalhatja ezt az első produkciós bemutatkozást.

 

Megnéz néha egy-egy próbát?

 

Ertl Péter: Járok a próbákra, és pár napon belül ide, a házba is megérkezik a tánctechnikailag már elkészült darab. Elkezdődnek a színpadi próbák, és akkor fogjuk létrehozni a darab szcenikáját, Ricsi felkért, hogy ebben segítsek. Úgyhogy részemről a lehetőségteremtés és a szakmai tanácsadás is jelen lesz a produkciónál.

 

– A részletek maradjanak titokban a bemutatóig, de annyit azért talán megtudhatunk, hogy mi volt az előadás alapötlete.

 

Szakács Richárd: A korosztályombeli fiatalok helyzetét szeretném kibontani, főleg az enyémet. Próbálom magam kifejezni a darabban, hisz ez az alkotói est rólam szól, de épp ilyen fontos az üzenet, hiszen a nézőért vagyunk, a nézőért táncolunk. Lényeg, hogy ez az üzenet átjöjjön, és a közönség pontosan értse, miről is táncolunk.

 

 

 

– Hozzám, nézőként, biztosan közelebb jön az a darab, amely mögött érzem a személyességet. Mi az, ami most leginkább foglalkoztatja? A pályakezdő művész sorsa?

 

Szakács Richárd: Igen, hiszen nehéz elindítani egy pályát. Én is egészen az elején járok, egy évadot táncoltam a Győri Balettben, aztán visszakerültem Pestre, és elkezdődött ez a táncművészszempontból függetlenebb élet. Próbáltam kicsit önállósodni, erősíteni az alkotói pályát, célokat kitűzni, és ebben óriási segítség ez a június 11-i előadás. Sokat várok ettől az esttől, az volt az egyik álmom, hogy egy ilyen bemutatkozó előadást színpadra vihessek. Nagyon örülök, hogy Péter ezt támogatja. A lényeg az, hogy a mostani időszakom, az, amit mostanában megélek, teljesen igaz lesz erre az előadásra. Remélem, átjön majd a nézőnek, hogy mit is akarok közölni, hogy mi miért van, a mozdulatok, a különböző térformák, a színészi játék, a kellékek, a zene, és mindez hatni is fog a közönségre.

 

– Megszületett önök között a személyes kapcsolat, amely nyilván nem fejeződik be a mentorprogram végeztével. Van elképzelés a folytatástól?

 

Ertl Péter: Az, amire mi az „50 tehetséges magyar fiatal” program kapcsán szövetkeztünk, hat hónapig tart. Először is megismerkedtünk, többször találkoztunk, aztán közösen megnéztük a Nemzeti Táncszínház előadásait, beszélgettünk róluk, ezzel is készültünk a produkcióra. Így már van közös víziónk, közös nyelvünk. Arra készülünk, hogy a Nemzeti Táncszínház Refektóriumában bemutatott előadás után kijövünk a Galériába, és ott Ricsinek lehetősége lesz a közönséghez szólni, én is reflektálok majd a darabra, és arra is számítunk, hogy a nézők, köztük a meghívott szakemberek is reagálnak majd az előadásra, így az alkotó rögtön komplex visszajelzést kaphat. Ez az út eleje, nem tudom, hogyan folytatódik majd, de Ricsinek továbbra is nyitott a Nemzeti Táncszínház, ha élni kíván vele, én ezt a lehetőséget továbbra is fenntartom.

 

Akarsz-e....? Szakács Richárd alkotói estje

Időpont: június 11. kedd, 19.00 óra

Helyszín: Nemzeti Táncszínház – Refektórium

Bokor Gabriella Bokor Gabriella cikke 2013. június
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.