"Karl Lagerfeld és Chanel tervezőlegendák ihlették Jean-Philippe Rameau 18. századi operájának új változatát. "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Az Operaház designerei

Karl Lagerfeld és Chanel tervezőlegendák ihlették Jean-Philippe Rameau 18. századi operájának új változatát.

Az új darab bemutatójára a múlt héten került sor Bécsben, nemsokára pedig Párizsban és New Yorkban is közönség elé kerül. Az eredeti történet középpontjában Platée, a vonzó nimfa áll, aki mélyen hisz abban, hogy Jupiter, az istenek királya szerelmes belé.  Persze később a nimfa ráébred, hogy szerelmi kalandja Jupiterrel csak azt szolgálta, hogy a főisten felesége, Juno féltékeny legyen. 

 

Az új verzióban Jupiter Lagerfeldre hasonlít, fehér lófarkat, sötét napszemüveget és fekete öltönyt visel,  sőt a Chanel-rezidenciára oly jellemző, tükrös lépcsőn érkezik meg a színpadra. Juno karakterét Chanel ihlette, a nőt tetőtől talpig tweedbe öltöztetik, míg Platée jeleníti meg az aktuális divat áldozatát.

 

 

Divat és az opera


Nem véletlen, hogy az új darabra nagy hatással volt a divat két koronázatlan királya. A divat és az opera egyre szorosabb szimbiózisban élnek egymással. A legnagyobb színházi, művészeti alkotások mindig is megihlették a desginereket. 2009-ben és 2010-ben Viktor & Rolf, Miuccia Prada, Emanuel Ungaro és Christian Lacroix is tervezett jelmezeket az operába. Ennek apropóján született a Divattervezők az operában című könyv, amely bemutatja a művészi együttműködéseket. A színpadon a tervezők megvalósíthatják legmerészebb álmaikat is, míg az opera az ismert nagy nevekkel szélesebb közönségréteget vonz falai közé. Loretta Tomasi, az angol Nemzeti Opera vezérigazgatója elmondta: „Több, mint 40%-kal nagyobb volt az érdeklődés a Zandra Rhodes nevével fémjelzett Aidán.”

 

 

És mint a fenti példa is mutatja a divattervezők nem csupán meseszép ruhakölteményeket szolgáltathatnak a színháznak, de akár a történet átértelmezésében is aktív szerepet vállalhatnak. John Cox rendező elmondta: amikor 1991-ben együtt dolgozott Gianni Versacéval Strauss Capriccio című operáján, a tervező új színt vitt a darabba. „Versace úgy vélte, hogy valahogyan szembe kellene állítani a 18. századot a 20. századdal, hogy megteremtsük a vizuális feszültséget. Ezért a teljes díszletet és bútorokat kicseréltük, amitől még nekem is friss és új hatást keltett a darab.”

 

Jane Pritchard, a Victoria and Albert Museum jelmezrészlegének kurátora elmondta, a ruhák, a kiegészítők és a jól megkomponált díszletek különleges látványt nyújtanak, ha nem értjük, az adott karakter éppen miről énekel, legyen szó, akár Jonathan Miller 1995-ös Così fan tutte című operájáról, amelyben a komplett szereplőgárdát Armaniba öltöztették, vagy Pierre Audi 2010-es Attila című produkciójáról a New York-i Metropolitanben Miuccia Prada fantasztikus kreációiba csomagolva.

 

A rendezők elmondták, létfontosságú hogy az egyes darabok kivitelezéséhez a megfelelő tervezőt válasszák. Az avantgárd rendező Robert Wilson elmondta: „A produkció csapatának tagjait annak megfelelően választottam ki, ami legjobban illik az alapanyaghoz. A Viktor and Rolf sosem illene egy Wagner-operához, ellenben tökéletes A bűvös vadászhoz. Versace igazán nagyszerű volt a Szalóme újraértelmezéséhez, míg a Victor and Rolffal ez elképzelhetetlen lett volna.”

Christian Lacroix számára igazi szenvedély az operaház legszebb jelmezeinek megálmodása és elkészítése. Tervezett már ruhákat Bellini és Händel darabjaihoz is.

 

 

Az opera és a divat között ez az igazán gyümölcsöző együttműködés az 1980-as években kezdődött, amikor az olyan nagy operasztárok, mint Montserrat Caballé, Joaquin Cortes, Carla Fracci, Cecilia Gasdia, Raina Kabaivanska, Luciano Pavarotti, Katia Ricciarelli és Luciana Savignano először léptek olasz haute couture-be öltözve színpadra. A tervezők olyan sikeresek voltak, hogy sokszor a produkciók az ő nevük alatt váltak ismertté, így a Cosí fan tutte Armanival, a Lammermoori Lucia Missonival vagy a Szalóme Gianni Versacéval. A ruha, amelyet Versace tervezett Strauss Capriccio című operájához 1990-ben, igazi legenda lett, de ugyanez a helyzet azzal a Fendi-féle rózsaszín bundával is, amelyet Raina Kabaivanska viselt 1984-ben a Traviatában.

La femme La femme cikke 2014. április
címkék:
Divat | Művészet
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.