"Ki tervezte az „50 tehetséges magyar fiatal” program szimbólumát? Beszélgetés Dorner Anitával és Bajkov Valentinnel."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Dizájn határok nélkül

Ki tervezte az „50 tehetséges magyar fiatal” program szimbólumát? Beszélgetés Dorner Anitával és Bajkov Valentinnel.

A La femme „50 tehetséges magyar fiatal” programja egy vidám figurával tört be a sajtóba: az arany-ezüst színekben ragyogó kis űrhajós éppen egy miniatűr bolygó felszínéről rugaszkodik el. Mellén ezüstsujtás, fején sisak, a keze köszöntésre lendül. A mentorprogram jelképét, a verseny díját két fiatal képzőművész, Dorner Anita és Bajkov Valentin tervezte.

 

 

- Képzőművészek vagytok, közösen alkottok, de hogy milyen műfajban, azt nehezen tudnám meghatározni.

 

Dorner Anita: A diploma óta együtt dolgozunk. Én Maurer Dóra osztályában végeztem, festőként; Valentin a legtehetségesebb grafikus volt az évfolyamon, filmmel is foglalkozott. Ez volt a közös nevező: mindketten szinte minden műfaj iránt érdeklődtünk. Valentin időközben az animáció és a filmek felé fordult. A munkáinkban a képzőművészet és a kommersz szféra meglehetősen összemosódik, ez valójában crossover művészet: nincsenek határok sem a műfajok, sem a magasművészet és a pop látványvilág között.

 

Bajkov Valentin: A Fox Stúdióban kreatívigazgatóként olyan nagy nevekkel dolgozhatom együtt animációs társrendezőként, művészeti vezetőként, mint Ragályi Elemér vagy Gárdos Péter. Igazi ihlető környezet. A legújabb munkánk például egy történelmi nagyjátékfilm.

 

Dorner Anita: Szeretnénk egyre nagyobb lélegzetű, bonyolultabb dramaturgiájú filmeket, animációkat csinálni. Idén kihozzuk a saját kisfilmünket, jó lenne vele nemzetközi fesztiválokon szerepelni. A filmkészítés komoly költségei miatt egyelőre csak kisfilmben gondolkodhatunk.

 

- Feltétlenül kell megbízó egy filmhez?

 

Bajkov Valentin: Nem, viszont producerre szükség van, aki összehozza a szükséges forrásokat.

 

Dorner Anita: Munkáink egy részét természetesen megbízásra csináljuk, de rengeteg időt szánunk saját kutatásainkra is. Tizenkét év után most tartunk ott, hogy talán sikerül önálló munkával kilépnünk a közönség elé, ami nem úgy jött létre, hogy egy kész produkcióhoz minket kértek föl a látvány kialakítására, hanem fordítva: a mi művészetünkhöz csatlakozik egy zenész, előadó, társművész. Innentől már sokkal egyszerűbb lesz elfogadtatnunk önállóságunkat.

 

 - Kikkel dolgoztok mostanában?

 

Bajkov Valentin: Nagyon szerteágazó a tevékenységünk. Csináltunk már kampányt Andy Vajnának a Playboy számára, könnyűzenei klipeket, televíziós műsorokhoz arculatot, mi készítettük Tolvaly Renáta klipjét, ami 2012-ben az év legjobb videoklipje lett, néhány héten belül lesz Rácz Gergő klipjének premierje, mi készítettük Geszti Péter újabb klipjét. Dolgoztunk Alföldi Róberttel, Szörényi Leventével, Mága Zoltánnal is. Általában mi készítjük a forgatókönyvet, a kreatív ötletet, a styling részét, elkészítjük a storyboardot, kialakítjuk a látvány egészét. Nem mi fogjuk a kamerát és a lámpákat, de ezen túl tényleg minden rajtunk áll. Az első klip, amire felfigyeltek, 2010-ben Hien klipje volt, a Túl szép – Viva Comet díjat nyertünk vele. Ez volt a hazai klipiparban a nagy áttörés, majdnem világszenzáció lett belőle. Én rendeztem, Nánási Pál volt az operatőr. Csinálunk filmfőcímeket is. Az egyik kedvenc munkánkban a cselekmény egy Zsolnay váza körül zajlott, ebben rejlett a titok. Egy digitális vázát kellett terveznünk, amelyben rengeteg fantáziát láttunk, a főcímben pedig kiteljesedhettünk, ránk bízták a sztorit. Természetesen a film esszenciáját hoztuk, és misztikus irányba vittük a fő motívumokat.

 

Dorner Anita: Ha végignézzük az utóbbi években készített munkáinkat, látni lehet, hogy mindig egy lépéssel a trendek előtt jártunk. Már 2006-ban matyómintás robotkaraktert vittünk egy klipünkbe…

 

- A robot gyakran megjelenik a legkülönfélébb munkáitokban. Ez a gyerekjátékhoz köthető nosztalgia, vagy a technika felé tett gesztus?

 

Bajkov Valentin: Talán mindkettő. Sosem a hagyományos jelentéskörében használjuk a robotot, ez inkább egy alapmotívum, amiből bármi lehet. Nagyon izgalmas kérdés a karakteranimáció, az emberfigurák megjelenítése. Tartalmi üzenete mellett talán azért is lesz gyakran robotszerű, mert beleszerettünk a fémes anyagba, nagyon szépen tudjuk megjeleníteni rajta a fényeket, a tükröződéseket, jól érvényesül a tömeghatás. Készítettünk egy reklámanimációt a Samsungnak – ez a szakmában komoly presztízst jelent –, amelyben egy ultravékony acél laptopot mutattunk be. Fémesen, üvegszerűen csillogó, tökéletes pillangó repült ki a laptopból, az ő teste is robotszerű, de itt a tökélyt, az eleganciát szimbolizálta.

 

Götz Eszter Götz Eszter cikke 2013. március
címkék:
Design | Tehetség
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.