"Huszonhét évesen is Dezsőke.Poétikusan zsenge korban, tizennyolc évesen robbant be a magyar dzsesszéletbe, a szakma benjáminjaként és legvékonyabbjaként, naná, hogy ő lett a Dezsőke."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Oláh Dezső

A sokféleség a lényeg

Huszonhét évesen is Dezsőke.Poétikusan zsenge korban, tizennyolc évesen robbant be a magyar dzsesszéletbe, a szakma benjáminjaként és legvékonyabbjaként, naná, hogy ő lett a Dezsőke.

A papa klarinétos. A cigányzenészek gyerekeinél mostanság nem ritka a műfajváltás: a „komolyzenébe”, illetve a dzsesszbe távoznak. Oláh Dezső még messzebb ment: olyan hangszert választott, amely nem szerepel a cigányzenekarokban: „én is klarinétozni szerettem volna, de édesapám azt mondta, tanuljak meg először zongorázni, hogy jobbak legyenek az alapjaim. Hát én a zongorába beleszerettem. A Tóth Aladár Zeneiskolában, Fehér Lászlónénál tanultam. Jól ment, versenyeket nyertem. A dzsessz tizennyolc éves koromban jött.”

 

Fiatalabb éveiben nagyon szerette Bartókot és Bachot, kamaszkorában a romantika vonzotta. Gyerekkorától kezdve a zene belső struktúrája izgatta, az érdekelte, hogy egy-egy darab hogyan működik. A gimnáziumban is rengeteg impulzus érte, leendő táncosokkal és színészekkel járt együtt, beleszagolt az életbe. A konzit a középiskola mellett végezte, majd felvették a Zeneakadémia dzsessz tanszékére, Oláh Kálmán növendéke lett. Zeneszerzői gondolkodását meghatározza a klasszikus zene hatása.

 

A zeneszerzői kibontakozás terepe az Oláh Dezső szeptett, amellyel már egy lemeznyi anyagot készítettek: Hungarian Dreams a címe, alapvetően sem a hangzásvilága, sem a struktúrája szerint nem mondja hagyományos dzsessznek, szerzeményeiben klasszikus zenei hangszereléseket kever – a megszokottól eltérő módon. Az Oláh Dezső szeptett hangja „nádas”, fafúvósok szólnak benne, klarinétok és fagott. Nemrégiben alapított triója, a Trio à la Kodály zongora-klarinét, illetve tárogató, illetve percussion összeállítású.

 

„Örülök, hogy engem sokan alapvetően nem is dzsessz-zenésznek látnak, hogy Dezsőkéből Oláh Dezső lettem, hogy sokféle műfajba tartozó emberrel együtt muzsikálhatok, Gerendás Pétertől a komolyzenészekig, hogy a kortárs zene és a dzsessz határán mozgó zenét játszom. Már az első lemezem sem volt hagyományos dzsesszlemez, amilyennel fiatal muzsikusok be szoktak mutatkozni. Engem a változatosság gyönyörködtet. Egyik nap olyan szólókoncertet adok, amelyen aktuális klasszikus zenei élményeimre reflektálok, egy másik napon a triómmal klasszikus zenét értelmezünk újra. Aztán Gerendás Péterrel játszunk, akinek újrahangszereltem a kompozícióit. Aztán Szabó Ádámmal koncertezünk, akit a Csillag születikből ismerhet a közönség. Ez a sokféleség a lényeg.”

 

Ha megkérdezik, inkább zongoraművésznek és zeneszerzőnek mondja magát, aki persze dzsesszt is játszik. „Nagyon jól érzem magam abban, hogy bármikor megcsörrenhet a telefon, és valaki valami teljesen képtelen ötlettel áll elő, amire én lelkesen rávágom, hogy persze, ez óriási! Vannak a klasszikus, hagyományos karrierek. Én azt szeretném, ha az enyém nem ilyen lenne, ha rám úgy tekintenének, mint aki olyan sok különböző dologgal foglalkozik, hogy ember legyen a talpán, aki valahová be tudja sorolni!”

Dr. Zelnik István
"Már ifjúkoromban megtapasztaltam,hogy egy mentor milyen sokat jelenthet. Remélem, az akkor kapott, életre szóló indíttatásból valamit továbbtudok adni és Oláh Dezső számára új távlatokat tudunk megnyitni. "