"Bár a képregényvilág csordultig van erős, dinamikus női szuperhősökkel, eddig nagyon kevés került közülük mozivászonra. "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Szuperhősnők a reflektorfényben

Bár a képregényvilág csordultig van erős, dinamikus női szuperhősökkel, eddig nagyon kevés került közülük mozivászonra.

A 2013-as és 2014-es év is a szuperhősök és a képregényfilmek éve volt. Az olyan karakterek, mint a Vasember, a Superman vagy a Farkasember, bebizonyították, hogy legalább olyan jók a közönség bevonzásában, mint a világ megmentésében. A 2011-es Thor folytatása 2013-ban ismét a Marvel nyerőszériáját erősítette. Lassan, de biztosan azonban nyilvánvalóvá vált, hogy bár a képregénygalaxis főszereplői nagyképernyőre kerültek, még mindig nagyon kevés közöttük a nő. 2013-ban Gwyneth Paltrow, Amy Adams és Natalie Portman is hősbőrbe bújt, Paltrow-t a Vasemberben láthattuk, Adams a Supermanben tette tiszteletét, Portman pedig a Thorban kapott szerepet. Mindháromban megjelent az erős, független nő, aki mindeközben nagymértékben azért létezik, hogy támogassa a címszereplőt és küldetését.

 

 

Nathalie Atkinson kanadai újságíró szerint ma nincs olyan képregényfilm, amelyben a női karakter ne kiegészítő elem, potenciálisan végzetes gyengeség, vagy romantikus kellék lenne. Helen O’Hara az Empire magazin újságírója úgy véli, több oka is van a férfiak uralta szuperhős-filmeknek, de az egész probléma tulajdonképpen a karakterekkel magukkal kezdődik. „Ezek a filmek mind a legismertebb és legnépszerűbb karaktereken alapulnak, akik többségében, valljuk be, férfiak.”

 

Ennek ellenére számos erős női képregényhőst sorolhatunk fel, akik közül a legjelentősebb minden kétséget kizáróan a Csodanő. A népszerű karakter mozifilmes debütálása még mindig várat magára, miközben Batman és Superman már több mint 13 nagyképernyős produkcióban tette tiszteletét az elmúlt 35 évben.

 

A macskanő átka?


A Marvel tanácsadója valóban írt korábban forgatókönyvet a Csodanő történetéhez, de a Warner Bros vezetői elutasították. „Most ott tartunk, hogy a B és C kategóriás szuperhősök, mint a Galaxis Őrzői, saját mozifilmet kapnak, miközben a legfontosabb szuperhősök továbbra is a polcon csücsülnek, csak azért, mert női karakterek. És ez nevetséges. Nem hiszem el, hogy nincs kereslet az olyan karakterek iránt, mint Csodanő, miközben ő az egyik legértékesebb, ikonikus szuperhős” – mondta Diana Tamblyn karikaturista és illusztrátor.

 

De akkor mégis mi lehet az oka, hogy ilyen kevés filmben központi karakter a női hős? „A női szuperhősök filmes hiánya ugyanazzal magyarázható, mint a női főszereplők csekély aránya – nyilatkozott MaryAnn Johanson filmkritikus. – Hollywood úgy döntött, hogy a serdülő fiúk és fiatal férfiak ízlését elégíti ki, a közönség szerintük nem kíváncsi a női szuperhősökre vagy akár főszereplőkre.”

 

 

Az uralkodó gondolat Diana Tamblyn szerint az, hogy a közönség egyenlő a fiatal férfiakkal. A Motion Picture Association of America friss statisztikái szerint azonban a mozirajongó közönség 52%-át teszik ki a nők. Az utolsó film, amelynek középpontjában szupererővel nő állt, valószínűleg a 2005-ös Elektra volt. A főhős, akit Jennifer Garner alakított, két évvel azelőtt a Ben Affleck-féle Daredevil című filmben tűnt fel, de annyira sikeresnek bizonyult, hogy végül saját spin-off kalandot kapott. A film nem aratott túl nagy sikert, és korábban Halle Berry Macskanő című filmje is csúfosan megbukott. „Hollywood szeret rámutatni az olyan filmek kudarcaira, mint az Elektra vagy a Macskanő, annak bizonyítékaként, hogy a szuperhősfilmek női főszereplőkkel nem lehetnek sikeresek. A probléma gyökere azonban nem onnan ered, hogy a főhős nő-e vagy férfi – ezek egyszerűen csak rossz filmek” – mutat rá Tamblyn.

 

Kisebb átdolgozások


Az Alkonyat-trilógia bebizonyította, hogy a női főszereplők nem jelentenek akadályt a siker szempontjából, az alkotók több mint hárommilliárd dollárt zsebeltek be a filmekkel. Habár a franchise sikere nagymértékben függött a női közönségtől. Az Éhezők viadala népszerűsége, Jennifer Lawrence-szel a főszerepben, azt is mutatja, hogy nagy az étvágy az erős és összetett női karakterek iránt.

 

MaryAnn Johanson filmkritikus úgy véli, hogy amíg Hollywood nem segíti aktívan a női filmeseket, és nem dolgozik azért, hogy olyan kulturális környezetet teremtsen, amelyben a nők elmondhatják saját történetüket, a dolgok nem fognak változni. A nőírók és -rendezők még inkább kisebbségben vannak a szuperhősök világában. A nemrégiben képernyőre került Thor: Sötét világ című filmet eredetileg Patty Jenkins rendezte volna, de kiesett, mielőtt megkezdődtek volna a forgatások, a hírek szerint „kreatív különbségek” miatt.

 

 

Hogy megbékéljenek a női szuperhősöket sürgetők is, a nemrégiben mozikba került Amerika kapitánya: A tél katonája című filmben a Fekete Özvegy karakter nagyobb szerepet kapott Scarlett Johansson főszereplésével, azonban ez továbbra sem mondható kielégítő női részvételnek.

 

De vajon mit tartogat a jövő? Rich szerint, a szuperhősnők számára nem a Csodanő a legjobb remény, sokkal inkább kisebb képregény-feldolgozásokban van lehetőség. A képregényrajongóknak érdemes felfrissíteniük tudásukat a kevésbé ismert női karakterekkel kapcsolatban, miközben továbbra is várunk arra, hogy a Csodanő elérje a nagy képernyőt. A Marvel nemrégiben hangsúlyozta, hogy ezután szeretne női főszereplőkkel is filmeket készíteni, így elképzelhető, hogy hamarosan végre moziban láthatjuk az emberfeletti képességű szuperlányokat is.

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2014. augusztus
címkék:
Film |
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.