"A bőséges bécsi múzeumkínálatból ezúttal Mozart, valamint Beethoven egyik emlékkiállítását választottuk ki."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Múltidézés bonbonnal

A bőséges bécsi múzeumkínálatból ezúttal Mozart, valamint Beethoven egyik emlékkiállítását választottuk ki.

Fantázia, beleérző képesség és némi elszántság szükséges ahhoz, hogy a Mölkerbastei 8. szám alatt álló Pasqualati-házban megérezzünk valamit Beethoven aurájából. Ha mindez adott, akkor izgalmasnak tűnik a titkokat sejtető sötét kapualj, vagy az, hogy ugyanazokon a csigalépcsőkön mászhatunk felfelé, mint egykor Beethoven, de ezek csak pillanatnyi örömök. A negyedik emeleten kialakított emléklakás is bőven hagy teret a képzelőerőnek, hiszen nincs túl sok tárgy Beethoven személyes hagyatékából. A szülőváros, Bonn mellett Bécs is részt követel abból, ami a tárgyak közül megmaradt, és hát igen sok emléklakást és múzeumot kell berendezni.

 

Bécsi évei alatt Beethoven állítólag nyolcvan alkalommal cserélt címet – nem nyolcvan különböző lakásról van szó, csak ennyiszer költözött. A legtöbb időt egyik mecénása, Johann Baptist Freiher von Pasqualati belvárosi házában töltötte, 1804 és 1815 között – kisebb-nagyobb megszakításokkal – összesen nyolc évet lakott itt, a Mölkerbasteien.

 

 A negyedik emeleti emléklakásban aztán el lehet játszani a gondolattal, hogy vajon hogyan is zajlott itt az élet. Beethoven jött-ment a számos lakás és városrész között, de itt, ebben a házban született például egyetlen operája, a Fidelio, a Für Elise című zongoradarab, itt fejezete be a Negyedik, az Ötödik, valamint a Hetedik és a Nyolcadik szimfóniát, itt írta az op.96-os hegedűszonátát és az op.97-es zongoratriót. A lakás első szobájában szobrok, festmények: Beethoven hol szigorúan, hol elgondolkodva figyel, a fal mellett néhány eredeti berendezési tárgy a hagyatékból, egy asztali óra és egy éjjeliszekrény. Ez persze csak a nyitány, az igazi különlegességek csak ezután következnek: a zongora, néhány saját kezűleg javított partitúra és vázlat. Itt van a Fidelio premierjének eredeti plakátja is, amelyből kiderül, hogy 1805. november 20-a szerdára esett, az előadás 7-kor kezdődött a Schauspielhausban, Florestant Herr Demmer, Leonórát pedig egy bizonyos Mademoiselle Miller énekelte, és hogy mennyibe került egy jegy a „nagy” és a „kis” páholyba. Élvezetes időutazás, és néhány pillanatra megcsillan a remény, hogy érdemes volt eljönni ide. Akinek kedve tartja, válogathat a jobbnál jobb felvételek közül, de amint leteszem a fülhallgatót, megint csak elfog a hiányérzet. Szép és megható itt minden kiállított tárgy, de ennél nem több ez a lakás. Túl élesek a fények, túl nagy a csend, az egész valahogy lélektelen, és kevéssé életszerű. Enyhe csalódással jövünk el, és azzal az érzéssel, hogy ezt az emléklakást valahogy félszívvel rendezték be. Itt valóban komoly elszántságra van szükség ahhoz, hogy a látogató – legalább néhány pillanatra – közel érezhesse magát Beethovenhez.

 

 

Húszpercnyi sétára a Mölkerbasteitől, a Stefansdom mögött álló Mozart-házban egészen más a helyzet, az itt berendezett emlékkiállítást ugyanis „kitalálták”. Itt nem kell akarni, nem kell semmit sem csinálni, jön felénk minden, mit jön, szinte árad. Pedig a Mozart-ház helyzete sem könnyű, épp ellenkezőleg: itt aztán semmi nincs a hagyatékból, egy árva kottalap vagy hokedli sem, csak a puszta falak. Van viszont rengeteg ötlet, munka, energia, és van fergetegesen profi idegenvezető, aki annyi érdekes részletet mesél Mozarték mindennapjairól, hogy szinte látjuk-halljuk az egész családot, a zsivajt, az éjszakai biliárdpartikat, a konyhában fürdővizet készítő szolgálókat, a személyzeti bejáratnál kopogtató küldöncöket.

 

 A Domgasse 5. egyébként az egyetlen, ami a Mozarték lakta bécsi házak közül épen maradt, az összes többit rég lebontották. A család 1784 és 87 között lakott ebben a nagykonyhás-négyszobás lakásban, ez volt a legnagyobb, a legelegánsabb és egyúttal a legdrágább mindazok közül, amelyeket a bécsi időszakban béreltek. Azt, hogy hogyan nézhetett ki eredetileg, melyik helyiséget mire használták, hol volt a dolgozószoba, ahol a Figaro házassága és még számos remekmű született, vagy melyik kis kamrában aludt az öreg inas, egy maketten láthatjuk. És van, amit élőben is, például a meglepően kicsi, „összcsaládi” hálószoba stukkóit, amelyeket a kor egyik leghíresebb mestere, Alberto Camesina készített. Az egész emlékház tökéletes illúziót kínál, a falakon festmények az akkori művészeti élet meghatározó figuráiról, a muzsikusok mecénásairól és arról, hogyan nézett ki Bécs a 18. század végén. Minden kép, installáció, makett és tárgy közelebb visz a Mozart család mindennapjaihoz, kiállítottak például egy korabeli játékasztalt, amely a házaspár biliárdszenvedélyére utal, a restaurált ruhák pedig azt idézik fel, hogy Wolferl – ahogy a felesége, Konstanze nevezte – milyen szívesen és gyakran vásárolta meg magának a legújabb divat szerint készült holmikat.

 

 Az ötletek tehát pótolják az eredeti tárgyakat, bár a Mozart-háznak ez utóbbiról sem kell teljesen lemondania. Időszaki kiállításokra gyakran kapnak kölcsön Salzburgból egy-egy értékes darabot a hagyatékból, múlt év őszén például azt a fortepianót hozhatták el állandó helyéről, a Mozarteumból, amely itt állt, a domgassei lakás dolgozószobájában. A hangszert Mozart Bécsbe érkezése után vásárolta a neves mestertől, Anton Waltertől, és rengeteg művét – az összes, Bécsben született zongoraversenyét – erre a hangszerre komponálta. A fortepianót a bécsiek két héten át nemcsak láthatták, de hallhatták is a Mozart-házban, esténként ugyanis egy-egy meghívott muzsikus játszott rajta a látogatóknak. Az emlékház tehát nem csupán múzeum, de mindenféle programnak is helyet ad. Ott jártunkkor például saját kezű Mozartkugel készítést szerveztek gyerekeknek, és a pincében berendezett koncertteremben az idegenvezető éppoly lelkesedéssel magyarázott a marcipángolyók csokoládéba mártogatásáról, mint amilyennel a kiállításon mesélt Mozart állítólag gyönyörű kék szeméről. A hangversenyterem székeit egy nagy asztal köré állítottak, az ott főzött csokiszósz illata terjengett a levegőben, közben diszkréten szólt a hangszórókból a Varázsfuvola, és a világ szinte tökéletesnek tetszett.

Bokor Gabriella Bokor Gabriella cikke 2013. március
címkék:
Kiállítás | Múzeum | Zene
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.