"Mitől számít egy tárgy nőiesnek? És férfiasnak?"

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

A rózsaszín hálója

Mitől számít egy tárgy nőiesnek? És férfiasnak?

Létezik egy érdekes szociálpszichológiai kísérlet, amelyben résztvevőknek kisgyerekkel kell foglalkozniuk. A gyerekek kék és rózsaszínű ruhát viselnek, azt sugallva, hogy kisfiúval vagy kislánnyal állunk-e szemben, miközben az öltözék színe nem minden esetben tükrözi a valódi nemüket. A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy mások-e az elvárasaink egy fiútól vagy egy lánytól, hogyan bánunk egy kisgyerekkel, akit fiúnak vagy lánynak hiszünk. A kísérlet eredménye egyértelműen igazolta, hogy jobban babusgatjuk a lányokat, és több lélekjelenlétet várunk el egy fiútól, ha ugyanaz történik velük, például elesnek.

A kísérlet a nem fogalmáról érdekes kérdéseket vet fel. Egy rózsaszín ruha elég ahhoz, hogy egy fiúval elnézőbbek legyünk? Mit szimbolizálnak ezek a színek társadalmunkban? Mennyire megkonstruált a nem fogalma? Tudjuk egyáltalán, mit jelent nőnek vagy férfinak lenni, vagy csak a társadalom által ránk erőltetett sztereotípiákban gondolkozunk?

 

 

Az a bizonyos női ízlés

 

A design azt a világot reprezentálja, amelyben mindennap élünk, sőt társadalmunk jelenlegi ideáit modellezi. Azt tükrözi, ahogyan a nemekről gondolkozunk, bemutatja, hogy mit sorolunk a nők „hatáskörébe”, és milyen módszerekkel próbálunk számukra is tetszetős tárgyakat alkotni.

De vajon létezik-e olyan, hogy női ízlés? Ha igen, mit értünk rajta?

 

A női ízlésről alkotott fogalmunk a viktoriánus korban gyökerezik, hiszen az otthon reprezentációja akkor vált először fontos szemponttá, és természetesen feladattá is, amely nagyrészt a nőkre hárult. Az otthonnak biztonságot, nyugalmat, kiegyensúlyozottságot, komfortot kellett sugároznia, nem csoda, hogy a női ízlést is ezekkel a fogalmakkal párosították. Az sem meglepő, hogy az előállítást, a tárgyak gyártását a férfiakkal, míg a fogyasztást általában a nőkkel azonosították, ezért hosszú ideig a reklámok is csak őket célozták meg.

 

Ködbe veszett női perspektíva

 

A 20. századra viszont a női nézőpont figyelembevétele egyre inkább megszűnt, vagy előítéletté vált. Több kortárs designteoretikus hiányolja a design diskurzusából a női perspektívát. Sokan vélik úgy, hogy a tárgyak tervezésekor a kiindulópont még mindig a férfi-„norma”. Több kutató nehezményezi azt is, hogy a designerek nagy része férfi, ami szintén nem segít a női igények mélyebb megismerésében.

 

 

Els Rommes holland kutató tanulmányában három lehetséges utat említ, amelyen a designerek elindulhatnak a női igények feltérképezésének reményében. Az első a sztereotípiákra támaszkodás, amely a nők és férfiak különbözéségéből indul ki. Bármennyire furcsa is, ez nem feltétlenül vezet diszkriminációhoz, bár valószínű, hogy új nézőpontok megismeréséhez sem.

 

Sándor Anna Sándor Anna cikke 2012. november
címkék:
Design | Divat | Iparművészet
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.