"Vetkőztessük le a meztelenséget, hámozzuk le azokat a rétegeket, amelyekbe bebugyoláltuk mindazt, amit a ruhátlan emberi testről gondolunk!"

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Pucér meztelenség

Vetkőztessük le a meztelenséget, hámozzuk le azokat a rétegeket, amelyekbe bebugyoláltuk mindazt, amit a ruhátlan emberi testről gondolunk!

Száztizenhét évvel ezelőtt különös dolog történt Budapesten. Egy belügyminisztériumi rendelet büntetést helyezett kilátásba, ha valaki szeméremsértő képet, tárgyat helyez el nyilvános helyen. A fénykorát élő pesti humor gyorsan reagált, a kereskedők fügefalevelet vagy épp masnit akasztottak a határozat által kifogásolt műtárgyakra, hogy elfedjék – vagy inkább kiemeljék - mindazt, ami a hivatalos erkölcs szerint az emberi testen ártalmas és megvetendő. Mindezt egy olyan időszakban, amikor a pedagógusok azért nem vitték el a diákjaikat az iskolák számára ingyenes kiállításokra, mert a művészi alkotások között túl sok „érzéki vágyat keltő meztelenséget” véltek felfedezni. Vagy ahol a túlbuzgó pesti rendőr épp úgy beszedethette egy üzlet kirakatából a Lotz Károly aktfestményeiről készült reprodukciókat, mint berlini kollégája Böcklin egyik mitológiai tárgyú művét.

 

A fává változó férfi:
Gyenis Tibor: Ana Mendieta emlékére (Az Ana Mendieta emlékére sorozatból), 1999.
A művész jóvoltából. Jelenleg a Ludwig Múzeumban látható.

 

Hosszasan szörnyülködhetnénk a századforduló ellentmondásos prüdériáján, hiszen az volt az a kor, amikor a szemérmes, illemtudó feleségek csak sziluettjükkel és tartásukkal inspirálhatták férjeiket. A férfiak pedig gondosan megkülönböztették azokat a vágyaikat, amelyekre a bordélyok harsány örömlányainál találtak gyógyírt. Hogy mégsem ezt választjuk, annak egyetlen oka van: abban az időszakban kezdődött el az a mindent átható közbeszéd, amely lehetővé tette, hogy az ember újra saját maga által felállított normarendszer, azaz szégyenérzet nélkül vagy annak ellenében merje szemlélni saját meztelenségét. Ma már nemcsak az a kérdés, hogy mikor megengedett, milyen esetben erkölcsös a „ruhától megfosztott test”, hanem inkább azzal foglalkozunk, mi mindent mondhatunk el a csupasz emberi testtel, hogyan használjuk fel azt a kultúránkban, mit jelentenek, mire hívják fel a figyelmet azok a gondolatok, amelyeket megfogalmazunk a meztelen nő vagy férfi kapcsán.

 

Csaknem száz év után Budapesten senki sem lepődik meg azon, hogy alig van színházi előadás ruhátlan szereplő nélkül, de azon sem, hogy a főváros vezető képzőművészeti múzeumait belakták a pőre emberi testek. A Szépművészeti Múzeumban július közepéig a női, a Ludwig Múzeumban június végéig a férfi mezítelenség beszél a nemek társadalmi szerepéről. A Hősök terén Helmut Newton provokatív divatfotóin, aktjain a meztelenség - erotika helyett - a hatalomról, a pénzről, a testiségről és a brutalitásról beszél. A radiátorhoz láncolt ruhátlan nő ábrázolása épp úgy társadalomkritika, mint a bútorként beállított gyönyörű testé. A Művészetek Palotájában szintén nem a tökéletes férfi idol a téma. Erotika helyett szembesülhetünk a férfi szerepek és a férfitesthez való viszony átalakulásával, hiszen a modern művészek számára a lecsupaszított, meztelen férfi a feltárulkozás, az önmegismerés, a megújulás hordozója. Az egyik kiállítás lesújt arra a csodálatra, amivel a női test finomságát szemléljük, míg a másik azt a rémületet veszi célba, amit a fedetlen férfiasság okoz.

 

Edouard Manet: Olympia. 1863. Megtekinthető a Musée d'Orsay-ban
Forrás: Wikipedia

 

Ha művészi, akkor szabad

 

Ez a beszédmód azonban már egy modern látásmód eredménye, amelyhez hosszú és rögös út vezetett. A nyugati kultúrában a meztelen test ábrázolásának évszázadokon keresztül egyetlen elfogadott indoka volt – sőt van ma is -, ez pedig az erotikamentes művészet. Az angol nyelv épp úgy különbséget tesz a naked és a nude, mint a magyar a meztelen és az akt kifejezés között.

KÉRDÉS
Ma már nemcsak az a kérdés, mikor megengedett a ruhától megfosztott test, inkább azzal foglalkozunk, mit mondhatunk el vele.
„Meztelenül lenni azt jelenti, hogy meg vagyunk fosztva a ruházatunktól, és a szó valamelyest magába foglalja azt a zavart, amelyet ilyenkor érezni szoktunk. Az akt szónak ellenben a művelt nyelvhasználatban nincs kényelmetlen mellékzöngéje. Elménkben nem egy szégyenkező és védtelen test képzete dereng fel hallatán, hanem egy kiegyensúlyozott, viruló, magabiztos testé: az átlényegültté” – fogalmazott az ötvenes években, még a szexualitáshoz való viszonyt alapvetően átalakító 68-as változások előtt Kenneth Clark, a londoni National Gallery igazgatója az aktról írott könyvében. A pucér test valódiságát elfedő egyik legvastagabb lepel tehát a művészeté, amely allegóriává változtatja a fedetlen testet.

Azaz ebből a szemszögből nézve az akt nem témája, hanem csupán formája a művészetnek. Az akt akkor válik igazán értékké, amikor különféle ellentétes állapotokat köt össze. Kivonja az emberi testet a vágy és az idő fennhatósága alól, olyan környezetbe helyezi, amely nem létezik, miközben matematikai arányok közé szorítja a biológiai sokféleséget.

Ma is csodálattal nézzük az ókori görögök műveit, amelyek a teljes meztelenség kultuszáról tanúskodnak, hiszen kontinensünkön csak abban az időszakban sikerült legyőzni azt az ősi gátlást, amely a nyilvános pucérkodás gondolatától is megóv bennünket. A görögök emberi teljességről alkotott világképe éppen ezért a festők, a szobrászok és később a fotográfusok inspirálójává vált, és egyfajta indokot, kifogást is kínált a témával foglalkozó művészek számára. Amikor a századfordulón Európában üldözendő volt a homoszexualitás, egy német arisztokrata, Wilhelm von Gloeden Taorminában valóságos fotógyárat alakított ki. Hiába virítottak fiatal fiúk nyíltan homoerotikus pózokban a báró felvételein, mivel a modellek az ókori idillt, Homérosz és Theokritosz műveit szemléltették, a prűdebbek is vettek képet (és mély lélegzetet), hogy művészi alkotásként, szuvenírként hazavigyék.

 

A teljes cikk a La femme 2013. nyári számában olvasható.

Berényi Mariann Berényi Mariann cikke 2013. június
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.