"Gyermekmunka, terrorizmus, emberkereskedelem. Kár áltatnunk magunkat: a hamisított luxusmárkák nem ártalmatlanok. "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

A luxus elveszett csillogása

Gyermekmunka, terrorizmus, emberkereskedelem. Kár áltatnunk magunkat: a hamisított luxusmárkák nem ártalmatlanok.

Becslések szerint a hamisított márkák, illetve a kalózáru az éves világkereskedelem akár 7 százalékát is kiteheti. Sokan úgy gondolják, hogy a hamisítványok közvetlenül felelősek több mint 750 ezer amerikai munkahely elvesztéséért. Manapság szinte mindent hamisítanak, a divatcikkektől kezdve egészen a gyógyszerekig, ami szörnyű következményekkel járhat. A hamisítók egyúttal aktívan részt vesznek az olyan illegális cselekményekben is, mint az emberkereskedelem, a gyermekmunka vagy a bandaháborúk. A hamisítást pénzmosásra is felhasználják, emellett pedig olyan cselekményekhez is kapcsolódik, mint a terrorizmus.

 

Szervezett bűnözőcsoportok például Kínából Törökországon át Romániába csempészik a hamisított parfümöket. A hamis termékek vásárlói a szervezett bűnözést is támogatják, ezekből az üzletekből ugyanis a kínai, olasz maffiacsoportok is szervesen kiveszik részüket. Szerte a világon 8-14 éves gyermekek százai dolgoznak éjjel-nappal embertelen körülmények között a hamis Versace és Hugo Boss táskákon. A fogyasztók többsége úgy gondolja, hogy a hamis áruk megvásárlásával nem ártanak senkinek: tévednek. Az illegális vállalkozások egyre erősebbek és professzionálisabbak.

 

Harc a hamisítók ellen


Az elmúlt néhány évben jó néhány győzelem született a hamisítók elleni csatában. Közülük talán Louis Vuittoné volt a legismertebb: a divatház 2008-ban nyert pert az eBay ellen, melyet a hamisítók régóta használnak áruik eladásához. Az LVMH szerint a Vuitton és Dior termékeknek, melyeket korábban az eBayen kínáltak eladásra, 90 százaléka hamis volt. A legtöbb fogyasztónak azonban fogalma sincsen erről.

 

A Vuitton divatház több kérdésben is támadta az eBayt, többek között abban, hogy az eladók félrevezető kulcsszavakat használtak, ragaszkodtak a Louis Vuitton kifejezéshez, amikor az adott árunak semmi köze nem volt a luxusmárkához. A francia bíróság igazat adott a divatháznak, és elrendelte, hogy az eBay fizessen kártérítést Louis Vuittonnak, Christian Diornak és más LVMH cégeknek.

 

Törvény és rend


A harc egyre intenzívebb. Egy New York-i nyomozóirodának a védjegy megsértésével foglalkozó egységét, mára több erőforrással és munkaerővel rendelkezik, mint valaha. „Több járőr és hírszerző egység segíti a munkánkat”. A közös erőfeszítés hatékony. Néhány éve New York város egyik legnagyobb fogására került sor. 19 teherautót foglaltak le, hozzávetőlegesen 10 millió dollár utcai értékű hamis ruhával és cipővel megpakolva. Korábban a hatóságok ugyancsak nagy sikert könyvelhettek el, amikor közel 160 ezer hamis Nike cipőt koboztak el Queensben, Brooklynban és Staten Islandon. A cipők utcai értéke 7 millió dollár volt. Az új törvények egyre szigorúbbak, Kínában például nemrég életfogytig tartó büntetésre ítéltek egy férfit, akinél 15 millió dollárnyi replikát találtak. Emellett bizonyos helyeken, például Olaszországban néhány éve bevezették azt a szabályt, hogy nemcsak az árust bírságolhatják meg, de a vásárlót is.

 

Hamis vagy eredeti?


A Vouchercloud egy korábbi felmérése szerint a fogyasztók kezdenek hátat fordítani a hamisított termékeknek. A felmérés során 1912 vásárlót kérdeztek meg, és megállapították, hogy 52 százalékuk, akik korábban hamis termékeket vásároltak, mára inkább az eredeti designer darabokat részesítik előnyben, mert kifizetődőbbnek tartják őket. Mindez nem csak a címkéről szól, büszkeség kérdése is. A megkérdezettek 39 százaléka azt mondta, szeretnének eldicsekedni a barátaiknak, hogy eredeti darabokat hordanak. A designer ruhák vásárlói közül sokan azt állítják, hogy soha nem fizettek teljes árat, egy részük kedvezményesen szerzi be a ruháit, kivárja a márkás darabok szezonális kiárusítását. Érdekes módon a megkérdezettek sokan nem tekintik bűnnek a hamisított áruk vásárlását, míg 72 százalék szerint ilyenkor a gyártók hibáznak, nem pedig a vásárlók.

 

De vajon hogyan lehet megállapítani, hogy az adott termék eredeti-e? A Vestiaire csapata szenvedélyesen szeret mindent, ami divat: az ötvenes évekbeli Hermès táskák illatát, a finoman megmunkált Chanel brossok eleganciáját, és a Louis Vuitton retikülök egyszerű, de finom anyagát. És ugyanilyen szenvedélyesek az eredetiséget illetően is. A Vestiaire Collective-ot még 2009-ben alapították, miután felismerték egy olyan honlap szükségét, mely lehetővé teszi, hogy használt designer darabokat vásárolhassunk, illetve adhassunk el. A csapat minden egyes darabot ellenőriz, mielőtt kikerülnek az oldalra. „Minden egyes kiegészítőt, illetve ruhát ellenőrzünk, először egy beküldött kép alapján, majd fizikailag magát a tárgyat is.

A csapatnak nincs egyszerű dolga, még a legjobban edzett divatszerkesztők is bedőlnek a hamisítványoknak.” A csapat hetente több mint 10 ezer designer darabot ellenőriz. „Ha nem vagyunk biztosak az ítéletben, képeket küldünk a Chanelnek, a Hermèsnek vagy a Louis Vuittonnak, és az ő belső szakértőik segítenek kiderítenünk, hogy hiteles darabról van-e szó. A legtöbb hamisítvány, amelyekkel találkozunk, nagyon jól kidolgozott, és igazinak tűnik. De mindig van valaki, aki észreveszi a hibát bennük” – árulta el El Yazid. Bizonyos jelekből azonban a szakértő szerint mi is olvashatunk. Ilyen a varrás és a címke. A fémrész az eredeti darabokon egyszínű és általában súlyos, matt árnyalatú. A metál logó körül mindkét oldalon ugyanannyi varrásnak kell lennie.

 

Fontos, hogy bár a hamisítványok megteremtik az eredeti áru látszatát, és jóval olcsóbbak náluk, valójában nemcsak illegálisak, de a minőségük is kifogásolható.

 

A csata folytatódik


Bár a szabályok és a jogérvényesítés egyre hatékonyabb, a bűnözők is egyre ravaszabbak. Az új stratégia szerint a hamisítók nem raktáron tartják az illegális árut, hanem kisteherautókra pakolják őket. Az eladó az autókhoz vezeti az érdeklődő vásárlókat. Amennyiben rendőrök tűnnek fel a színen, a kocsival könnyen meg tudnak lógni. „Mindannyian azért dolgozunk, hogy felszámoljuk a hamis áruk kereskedését, de amíg van kereslet, addig kínálat is lesz” – nyilatkozott a New York-i nyomozóiroda vezetője. 

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2022. január
címkék:
Divat | Luxus
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.