"Vajon, hogyan játszik majd szerepet a technológia az öltözködésünkben? Miképp alakulnak át a divatbemutatók, és lehet-e a divat fenntartható? "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Mi lesz veled divatipar?

Vajon, hogyan játszik majd szerepet a technológia az öltözködésünkben? Miképp alakulnak át a divatbemutatók, és lehet-e a divat fenntartható?

A divat egyik koronázatlan királya, Karl Lagerfeld egyike azon tervezőknek, akik a divatvilág folyamatos változásait, átalakulásait látva, megpróbálnak igazodni a technológia, valamint az emberek változó igényeihez. A designer tisztában van azzal, hogy ma már egy kollekció bemutatásához nem elég, ha szemet kápráztató ruhakölteményeket vonulatunk fel, a fényűző körítés és a monumentális díszletek éppoly fontos részei az élménynek. Lagerfeld idén a művészetet csempészte be a Chanel bemutatójára, máskor jéghegyeket varázsolt a kifutóra, de olyan is előfordult már, hogy az egész fölgolyó feltűnt a modellek háta mögött. A 2010-es ready to wear őszi kollekció díszleteihez egy 265 tonnás valódi jéghegyet használtak, amelyet Észak-Svédországból szállítottak oda, majd vissza, és 35 jégszobrász faragta formára.

 

 

Az idei New York Fashion Weeken a technológia még nagyobb szerepet kapott, mint eddig bármikor. A tervező Ralph Lauren 4D-hologramos bemutatója, melyet egy 18 méter magas, 45 méter széles vízfalra vetítettek ki a Central Parkban, több száz néző előtt hatalmas sikert aratott. De nem csak a tervező próbálkozott az innovatív kivitelezéssel. Rebecca Minkoff 3D-s mintákat tervezett, melyek szemügyre vételéhez a közönségnek speciális 3D-s szemüvegre volt szüksége. A különleges vizuális technikai megoldások láthatóan már a divat berkeiben is fontossá váltak.

 

De mégis, mi ma a szerepe a divatbemutatónak, és mi várható a jövőben? „Úgy tűnik, a divathetek egyre inkább a színházi látványvilágot idézik meg. Azt mondhatjuk, hogy a bemutatók kulturális élményt jelentenek. Angela Ahrendts, a Burberry egykori vezérigazgatója egyszer azt mondta: »Már régóta nem a divatbusinessben utazunk, sokkal inkább a szórakoztatóipar részei vagyunk.« Valószínűleg igaza van. Mostanra egy-egy bemutató kiadásai a mozifilmek, vagy akár West End-színdarabok költségeit is megközelíthetik” – mondta a fiatal tervező, JW Anderson.

Természetesen ez nem probléma sem Chanelnek, sem Louis Vuittonnak, de mi lesz így a fiatal, feltörekvő designerekkel? Tizenöt évvel ezelőtt Nagy-Britanniában egy tervező mindössze 20 ezer fontból könnyen megszervezhetett egy bemutatót. Mostanra azonban ez a minimumösszeg felszökött 100 ezer fontra, és akkor ez még csak szerény bemutatónak mondható.

 

Persze nemcsak a költségek emelkedtek, hanem az elvárások is sokkal magasabbak, és a jövőben még tovább nőnek majd. Az olyan divatházaknál, mint Valentino, Balenciaga, Prada vagy Alexander McQueen, a ready-to wear kollekciók már inkább couture szintre emelkedtek, mind a kivitelezés, a precízió, mind az ötletek tekintetében. „A prekollekcióknak köszönhetően már nem csupán az értékesítési szempontok dominálnak. A márkák a kifutókat identitásépítésre használják, ilyenkor a cél, hogy megmutathassák kiemelkedő, inspiráló oldalukat is. Ezeket a ruhákat azonban nemcsak előállítani, de eladni is igen nehéz – mondta Justin O'Sheaa, a Mytheresa.com igazgatója, majd hozzátette: – Az Alexander McQueen-kollekciók a kifutón gyakran tisztán image-építésre szolgálnak. De az ilyen bemutatók rendkívül fontosak a divatiparban. Egy álmot, illetve fantáziavilágot hoznak létre, és a divatvilágnak szüksége van ezekre a látnokokra, hogy továbbléphessen a következő fázisba.”

 

 

Bár az élő videostream bemutatók egyre nagyobb szerepet kapnak, a valódi bemutatók sokak szerint még mindig nem helyettesíthetők velük. „Egy ilyen bemutatón rendkívül fontos a hangulat, a beszélgetés, az árnyalatok és az apró részletek. Ezek videofelvételen nem látszanak, bármilyen jó zoommal rendelkezzen is egy kamera” – mondta O'Shea. Az igazgató szerint a kifutók világa a jövőben egyre látogatottabb lesz. A jegyügynökségek kihasználják a lehetőségeket, s ezután elképzelhető, hogy olyanok is ott lesznek abban a bizonyos első sorban, akik fizettek az élményért.  

 

Okosdivat és 3D-nyomtatás


Egyes cégek és tervezők szerint a jövő az intelligens ruháké, amelyek lényege, hogy az egyes darabok elhelyezett szenzorok mérik a viselő fizikai és egészségi állapotát. Egyes sportruházati cégek már ma is gyártanak olyan sportruhákat, amelyek képesek erre. Rebeccah Pailes-Friedman, a Pratt Institute professzora az intelligens textíliák és a hordható technológia egyik legjelentősebb kutatója. Rebeccah régóta foglalkozik sportruházati designnal és formatervezéssel, éppen ezért pontosan tudja, mennyire fontos, hogy a testünk szorosan és tökéletes harmóniában működjön együtt a ruhával. Amikor az öltözködésre gondolunk, legtöbben egyszerűen csak egy anyagot látunk, amely ápol és eltakar, kifejezhető általa a stílusunk, és megvéd a környezeti elemektől. Ez az elképzelés azonban, úgy tűnik, egyre inkább megváltozik, és az intelligens textíliák nyitják meg az utat ehhez a változáshoz.

 

De mit is jelent pontosan az okos textília? A kutató állítása szerint ezek olyan anyagok, amelyeket teljesen új technológiával fejlesztettek ki, és számos új, hasznos, illetve különleges funkcióval láttak el. „Az intelligens textíliák számos olyan dologra képesek, melyekre a hétköznapi anyagok nem, beleértve akár a kommunikációt, vagy az átalakulást. Az egyik kategóriájukba, az esztétikaiba olyan ruhák tartoznak, amelyek fényeket bocsátanak ki, esetleg változtatni tudják a színüket. Egyes anyagok a környezetükből gyűjtik be az energiát, kihasználva a rezgéseket, a hangokat, vagy éppen a hőt. A másik kategóriába tartozó teljesítménynövelő intelligens ruhák jelentős szerepet játszanak a sportban és a hadiparban. Vannak anyagok, amelyek segítenek szabályozni a testhőmérsékletet, kontroll alatt tartják az izomrezgéseket, ezáltal fokozzák viselőjük teljesítményét. Más anyagokat arra fejlesztettek ki, hogy hatékony védelmet nyújtsanak az extrém, szélsőséges környezeti veszélyek, akár a sugárzás ellen. Az egészség és a szépségipar szintén kihasználja ezen újítások lehetőségeit, kezdve a kábítószer-függőség kezelésére használt orvosi textíliáktól egészen a hidratáló vagy anti-aging ruhákig.”

 

 

De nem csupán az intelligens textília, hanem a 3 dimenziós nyomtatás is egyre nagyobb népszerűségre tesz szert a divat berkeiben. Iris van Herpen holland tervező például a párizsi divathéten haute couture kollekciójának új darabját a belga Materialise vállalat 3D-s nyomtatási technológiájával készítette. Az új technológia teljesen átalakíthatja nemcsak a kivitelezést, de a piacot is. Amellett, hogy tömeges személyre szabást tesz lehetővé, nincs szükség raktárkészletre, és a piacra jutási idő is rendkívül felgyorsulhat. A technika lényege, hogy a számítógépen tervezett 3D-s modellről tökéletes másolatot, valóságos, kézbe fogható térbeli tárgyat képes készíteni. Az otthonra is megvásárolható 3D-s nyomtatóknak köszönhetően egyes becslések szerint 2050-re akár egész ruhatárunkat felfrissíthetjük.

 

Ökotudatos divat, avagy a Biocouture


A Biocouture gyakorlatilag a ruhanövesztés tudományáról szól, a kifejezés az élő ruhát takarja. Suzanne Lee londoni származású tervező ruhák növesztésével próbálkozik, olyan mikroorganizmusokkal kísérletezik, amelyekkel textilt lehet előállítani. A kutató és egyben tervező mikrobiális anyagot képes növeszteni zöld tea, cukor és élesztő keverékében. Lee kabátok, cipők sokaságát készíti el a bioanyagból, melyet baktériumok termelnek egy tartálynyi folyadékban. Az így kapott bakteriális cellulóz hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, mint a bőr. A ruhák komposztálhatók, ugyanúgy eldobhatjuk őket, akár a zöldség héját. Ez a technológia képes lehet teljesen átalakítani a dizájnt, a ruha-, valamint kiegészítőgyártást, és fenntartható jövőt teremthet a divat számára is. Lee bízik abban, hogy a jövőben a ruházati anyagok önmagukban élő szervezetek lesznek, melyek szimbiózisban élnek az emberi testtel, és akár a betegségek tüneteit is felismerhetjük általuk.

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2014. december
címkék:
Divat
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.