"Ha gyerekként megkérdezték arról, mi szeretne lenni, rögtön rávágta, hogy zeneszerző és filmrendező. Sok mindennel foglalkozik, de az egyik legnagyobb vágya, hogy a klasszikus zenét..."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Dinya Dávid

Párhuzamos szerelmek

Ha gyerekként megkérdezték arról, mi szeretne lenni, rögtön rávágta, hogy zeneszerző és filmrendező. Sok mindennel foglalkozik, de az egyik legnagyobb vágya, hogy a klasszikus zenét valamilyen módon a mozgóképpel elegyítse.

Ő maga sem tudja, hogy a kép vagy a hang volt-e előbb, mindkettő érdekelte már kezdetektől fogva Dinya Dávidot. „Hetedikes voltam, amikor kikölcsönöztünk nyárra egy kamerát, egy évvel később pedig kaptam is egyet a családtól. Azzal éjjel nappal mindent felvettem, a katicabogártól kezdve a templomtoronyig.”

 

A hangszerek is érdekelték, volt egy kicsi szintetizátora, nyolcévesen azon improvizált. A zenetanulást harmadikosként furulyával kezdte, klarinéttal folytatta, aztán jött a zongora, amivel szintén szerelembe esett. „Szüleim elmondása szerint mindig nagyon vonzódtam a zongorához, azonban a zeneiskolai felvételin az a tény döntött, hogy nem volt otthon saját hangszerünk, ezért a zongoratanulás szóba sem jöhetett.” Nyolcadikban eldöntötte, hogy zeneszerzés szakra jelentkezik a Bartók Konziba. Felvették, és ezzel boldog is volt, nem vágyott hangszeres előadóművészi karrierre. A karmesterségre viszont egyre jobban. Hogy szeret-e irányítani? „Ha azt mondom, hogy ötezer százalékosan, az elég kifejező? A családomat az őrületbe szoktam kergetni azzal, hogy mindig mindenkit irányítani próbálok, mint egy zsarnok.”

 

Érettségi után jött a Zeneakadémia, zenekar- és kórusvezető szakon, de közben érezte, hogy hiányzik neki a klarinét. Ráadásul egyre jobban vonzódott ahhoz, amit gyerekkora óta szeretett volna megtanulni: a szaxofonhoz. A szaxofonozás mellett újra elkezdett klarinétórákra járni. Emellé jött még némi hegedű- és ütőtanulás. Most éppen a fagottozás gondolatával kacérkodik. Ha egyedül van otthon, leginkább a zongorához ül le. „Akkor szétverem. Meg énekelek is. Nyilvánosság előtt viszont nem szeretek zongorázni. Az én hangszerem a zenekar meg a kórus.”

 

 

„Rendes munkahelyként” pedig egy szolfézs- és zeneelmélet-tanári félállást említ a pestszentlőrinci Dohnányi Zeneiskolában. Gyakran tart történetbe ágyazott, interaktív hangszerbemutatókat, az elmúlt időszakban leginkább gyerekeknek, de nyitna más korosztály felé is. A program végén egy-egy jelentkező a zenekar előtt is vezényelhet. A Müpa Fesztiválszínházban ő vezényelte a Szentivánéji balett című ifjúsági koncertet. „Az első alkalommal az előadás koreográfusa fel is küldött a színpadra táncolni. Őszintén? Jobban tartottam attól a néhány perctől, mint annak idején az érettségitől. Bár remekül sült el, igencsak idegen terep volt ez számomra.”

 

Szívesen felpezsdítené a koncertezőéletét, ugyanakkor egész estés filmet is rendezne, amely lehet akár zenei témájú, akár nem. Vagyis már megint és még mindig a kép meg a hang. Még valamire vágyik: interaktív műsorokat készíteni gyerekeknek, kinyitni a fülüket-elméjüket a komolyzenére, „hogy ne állandóan a telefonjukat nyomkodják”.

Bán Teodóra
"Izgalmas látni, hogy az ifjú generáció mennyire tudja: a kiemelkedő tehetség és a szakmai felkészültség az alap, de a sikerhez az is kell, hogy reálisan megismerjék, és környezetükkel is elfogadtassák magukat. Mentorként boldogan segítek ebben. "