"Hangulatunkat, közérzetünket, hosszú távú egészségünket is befolyásolja a gerincünk állapota. Mit tehetünk érte nap, mint nap? "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Egyenes gerinc, szabadabb élet

Hangulatunkat, közérzetünket, hosszú távú egészségünket is befolyásolja a gerincünk állapota. Mit tehetünk érte nap, mint nap?

Ködös őszi reggeleken szinte felkelni sincs kedvünk. Ha mégis rászánjuk magunkat, előfordul, hogy a testünk nem hajlandó engedelmeskedni. Gyakran eszünkbe sem jut, hogy a szervezet tartóoszlopa, a gerinc kiált segítségért. Amikor tudatosul a probléma, és elkezdünk célzott tornát végezni, szinte kicserélt embernek érezzük magunkat. A derűs életszemléletű Verebély Vera gyógytornász, gerinctréning-oktató szerint hangulatunkat, közérzetünket nagymértékben befolyásolja gerincünk egészsége. Ő már gyerekkora óta tudta, ez lesz az útja – segíteni másoknak, hogy fájdalommentes és aktív reggelekre ébredjenek.

 

 – Orvoscsaládba születtem, így kétség sem fért hozzá, hogy hasonló hivatásban gondolkodjam. A sport is elválaszthatatlan része volt a napjaimnak.

 

A kettőt ötvözve jelentkeztem az Egészségügyi Főiskola gyógytornász szakára. Fontosnak tartottam, hogy több téren is kiteljesedjem, így első munkahelyem, az Országos Rehabilitációs Intézet mellett délutánonként csoportos gerincórákat adtam.

 

Ezt az utat akár végtelen történetnek is nevezhetjük, mert a folyamatos tanulás, képzés újabb ajtókat nyit meg előtted.

 

– Így igaz, ezzel a szándékkal végeztem el később a Testnevelési Egyetem humánkineziológia szakát.

 

Arra az időre függesztettem csak fel a szakmai utat, míg a két gyönyörű gyermekem megszületett, és természetesen ők voltak az elsők. Ám erre az időszakra is beiktattam több hasznos tanfolyamot, és most már hosszú ideje egyéni és csoportos keretek közt segítek a hozzám fordulóknak.

 

Fontos számodra, hogy a teljes emberre figyelj, ne csak egy-egy kiemelt panaszra. Ha jól sejtem, a megoldás soha nem lehet sémaszerű, bárkire érvényes.

 

– Mindenkinek azt ajánlom, ha fájdalmat okozó problémával küzd, akkor kezdje néhány óra egyéni foglalkozással. Ezalatt kiderül, mire kell különösen figyelnie. Később választhat az időbeosztásának és életkorának megfelelő csoportos foglalkozások közül. Szerencsére egyre több ilyen lehetőség nyílik szerte az országban. Ha azonban műtét utáni rehabilitációról, vagy komolyabb mozgásszervi betegségről van szó, akkor hosszabb ideig tartó egyéni tornát érdemes végezni, személyre szabott gyakorlatokkal.

 

Az egészségünkkel kapcsolatos minden területen legfontosabb a megelőzés. Hajlamosak vagyunk csak akkor észbe kapni, ha már nehezen megy a járás, fájdalmasak a mozdulatok.

 

– A gerinctornát akkor érdemes elkezdeni, amikor még nem is gondolnánk, hogy szükségünk van rá! Ez minden korosztályra igaz, huszonévesektől a nyugdíjasokig.

 

Milyen kis trükköket érdemes beiktatni a mindennapokba, hogy folyamatosan tehessünk valamit önmagukért, a szabadabb mozgásért?

 

– Kezdetben tudatos, később már jól berögződött szokássá válhat, hogy milyen helyzetben üljünk a számítógép előtt, és ne emeljünk fel hirtelen nehéz tárgyakat – inkább forduljunk többször! Bár a házimunka is mozgás, sokszor itt követjük el a legtöbb hibát. Rövid idő alatt akarunk végezni, a sietség sérüléssel is végződhet. Ki gondolná, hogy egy vödör víz felemelésekor sem mindegy, hogyan mozdulunk? Kapcsoljuk be a combizmainkat is, így kevesebb teher hárul a gerincre. Fontos, hogy a teljes izomzatunk jó állapotban legyen, főként a törzsünket stabilizáló izmok. A hosszas ülőmunkát is szakítsuk meg néhány perces mozgással, és amikor visszatérünk a monitor elé, ülhetünk akár nagy labdára vagy dynair párnára – de itt is fontos, hogy megtanuljuk, hogyan kell helyesen használni. A sportolás minden fajtájánál a fokozatosságra törekedjünk. Kezdőként nem kell hatalmas súlyokat emelgetni, egyből benevezni félmaratonra. Magunkhoz képest örüljünk a fejlődésnek.

 

 

Egyre több a tartáshibás gyerek, aminek csak részben oka a nem megfelelő iskolatáska. Új jelenség is felütötte a fejét – az okostelefonok világának velejárójaként.

 

– Már önálló elnevezést is kapott, text neck néven emlegetik, amikor a telefont nyomkodva természetellenes helyzetet vesz fel a nyak. Metrón, utcán, iskolában a gyerekek többsége a telefonjára mered. Persze nem volna értelme megtiltani, és a modern technikának hasznos oldalai is vannak – de a mérték itt is fontos. A szülők saját mintája a mérvadó, hogy a gyermekük milyen szokásokat épít be az életébe. Leginkább úgy, ha anya, apa is el tud képzelni néhány órát a telefon nélkül. Ezt jó, ha nem a tévézés váltja fel, hanem a közös séta, mozgásos játék, minden családtag bevonásával.

 

Szimbólum is lehetne, hogy a gerinc éppen a testünk középvonalán halad. Hiszen minden szervünkkel, sőt még a lelkiállapotunkkal is kapcsolatban áll, akár egy vezérlő szerkezet.

 

– Talán nem is gondoljuk, hogy egy-egy panasz kiváltó okát is itt kell keresni. A fejfájásra bekapjuk a legújabb reklámban hirdetett fájdalomcsillapítót, majd másnap jöhet a következő adag. Mindaddig, amíg rá nem jövünk, hogy a helytelen testtartás, a rosszul megválasztott asztalmagasság, a mozgáshiány felelős a problémáért. De a pszichés gondok és a gerincünk is egymásra ható, oda-visszacsatolással működő kapcsolatban állnak! A hát- és derékfájós ember rosszkedvű, mogorva lesz. Akik pedig megoldatlan lelki bajokkal élnek együtt, szó szerint az orrukat lógatják – járás közben a földet nézik, görnyedt lesz a tartásuk.

 

Akármelyik ok a miénk, ne halogassuk a továbblépést! Nem az a gyenge, aki segítséget kér, hanem aki nem néz szembe azzal, hogy ideje a változtatásnak. Jövőre vagy a következő héten? Szerintem inkább holnaptól.

Galgóczi Dóra Galgóczi Dóra cikke 2017. október
címkék:
Egészség
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.