"Oh, te magasságos szabászolló! A híres high-society girl, Mária-Antoinette stylistja, Rose Bertin levegő után kapkodna, ha felmenne a style.com-ra."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Ez a trend, baby!

Oh, te magasságos szabászolló! A híres high-society girl, Mária-Antoinette stylistja, Rose Bertin levegő után kapkodna, ha felmenne a style.com-ra.

Azt mondják, az haute-couture, vagyis a szabászat magasiskolája tulajdonképpen egy jól bebalzsamozott, még mindig szalonképes múmia. Már 1965-ben megírta a New York Times, hogy haldoklik, az orvosok összegyűltek a betegágynál, és jelentették, hogy válságosra fordult az állapota. A hírek szerint azóta ki is múlt - bár én találkoztam vele Párizsban, jól nézett ki (a balzsamok miatt), tetőtől talpig be volt bugyolálva különleges matériákba, és látszott rajta, magától értetődőnek tekinti, hogy minden júliusban és januárban feltámad. After-partykat is rendez.

 

Sokáig (jaj, be sem merem vallani, hogy szakmabelihez mérten milyen sokáig) nem is tudtam pontosan, mi a különbség a franciák által kényeskedve ejtett óóót kutűűűr és a már Robert Altmant is megihlető preeet-á-porté között. (A rendező topmodellekkel és világsztárokkal feldúsított filmjét nagy sikerrel játszották a kilencvenes években a mozikban.) Az haute-couture-ről sejteni lehetett, hogy mindenképpen éteribb, nem a földi halandók dimenzióiban mozog, de számomra a pret-á-porter is épp eléggé elérhetetlennek tűnt a Louvre-ban rendezett, elegáns divatbemutatóival.

 

 

Aztán egykori francia főnököm, aki jelenleg a francia Vogue lapigazgatója, röviden félbeszakította terjengős és homályos definícióimat: az haute-couture a tökéletesség maga. Givenchy szerint ezért is ítélték a XX. század végén halálra.

 

Nagyidivat

 

A sírgödröt amúgy Brigitte Bardot kezdte ásni. A lány, aki mezítláb ugrált végig az újhullám filmkockáin, egyetlen legyintéssel intézte el az éppen virágkorát élő francia divatszabászatot. Coco Chanel felajánlotta, hogy Brigitte-ből elegáns hölgyet farag, ám a caprinadrágos cicababa lebiggyesztette durcás ajkait: „az haute-couture a nagyiknak való”. Ennyiben maradtak.

 

A TÖKÉLETESSÉG HALÁLA
Az haute-couture a tökéletesség maga. Givenchy szerint ezért is ítélték a XX. század végén halálra.

Amikor először megérkeztem szakmai gyakorlatra az Elle-hez, az elegáns felhőkarcolóban nem trendi divatgurukhoz vezettek, hanem egy aprócska, nyolcvan feletti hölgyhöz, Madame Chinie-hez (nem viccelek, így hívják: Csininek). „Ó igen - merengett -, azok a kis apró kockák Brigitte ruháján...”


Az Elle fedezte fel ugyanis a Nőt Brigitte-ben, (mielőtt Roger Vadim filmjében Isten megteremtette volna.) A tizenöt éves, barna hajú kis balettpatkányt egy kockás kartonruhában fotózták le mint az új, szabad nőgeneráció megtestesítőjét. És valóban. Ötven évvel később is van abban a címlapfotóban valami kis pimasz, elragadó provokáció. Az a kartonruha maga volt a forradalom.

 

1 | 2 | 3 | 4 | tovább
Vass Virág Vass Virág cikke 2013. március
címkék:
Divat
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.