"A 245-ben, Kis-Ázsiában, Patara városában született Miklós püspök jótéteményeit az Arany Legendából ismerjük."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Mikulás ipari méretekben?

A 245-ben, Kis-Ázsiában, Patara városában született Miklós püspök jótéteményeit az Arany Legendából ismerjük.

Szent Miklós – akit manapság mi, magyarok Mikulásként emlegetünk – bizonyára nem hinne a szemének, ha látná: nemcsak alakja, hanem jótékony cselekedetei is „ipari” méretűvé nőtték ki magukat. Az előbbi állítást rengeteg – elsősorban gyerekeknek gyártott tárgy, édesség, játék –, az utóbbit pedig egy egyedülálló jótékonysági akció is bizonyítja. Immár nyolcadik éve, Magyarországon újra megkezdi kétműszakos, kéthetes működését a MikulásGyár.

 

 

Tizenötezer önkéntes, 300 ezer adomány


Az ötlet gazdája és a rászorultak megsegítésére szerveződött adománygyűjtő rendezvénysorozat fő szervezője, Zsolnai Endre PR-, marketingszakember azt mondja, ez a karitatív akciósorozat nemcsak hazai, hanem európai viszonylatban is egyedülálló, ráadásul mára országosan is kinőtte magát.
Nem kis büszkeséggel fejti ki, hogy a napi megélhetési gondokkal küszködő családokon segíteni akaró jobb sorsú emberek ma már szerte az országban ismerik a kihelyezett MikulásGyár „lerakatokat”. Azokat a gyűjtőpontokat (az ország nagyobb városaiban működő Plaza-láncba tartozó bevásárlóközpontok környékén, illetve a fővárosi 56-osok terén) –, ahol a MikulásGyár alkalmi munkatársai, vagyis az önkéntes segítők és a Magyar Vöröskereszt aktivistái veszik át a rászorulóknak szánt adományokat. Az idén Budapesten a bevásárlóközpontok közül a Westend City Center lesz az egyedüli gyűjtőpont, amelynek jóvoltából a MikulásGyár túlórában is működik, vagyis a december 21-ei, központi „üzemzárás” után még december 23-án 18 óráig fogadhatják az adományokat.
A tartós élelmiszereket, élelmiszer-alapanyagokat (liszt, cukor, rizs, konzerv, tészta, olaj stb.), háztartási tisztítószereket, tisztálkodó szereket, jó állapotú ruhákat, a gyerekek által már kinőtt játékokat, mesekönyveket ugyancsak önkéntesek válogatják szét „termékcsoportok” szerint, majd belőlük állítják össze a családi szükségletek figyelembevételével az ajándékcsomagokat, melyeket a Magyar Posta Logisztikai Központja és a Vöröskereszt továbbít a megyei gyűjtőközpontokba, ahonnan – a gyámügyi és polgármesteri hivatalok információi alapján – akár az ország legkisebb, legelzártabb településein élő, rászoruló családokhoz is eljutnak.

Ahol nagy a szükség, közel a segítség?

 

A kérdésre, hogy miképpen tudnak „lépést tartani” a napról napra növekvő igényekkel, a napi létfenntartási gondokkal küszködők számának emelkedésével, és nem csökkenti-e az adományozói aktivitást az, hogy már az alsó középosztályhoz tartozóknak is sokasodnak az anyagi gondjaik, a mikulásgyári „üzemmenet” szervezője azt válaszolja:
„Tapasztalataink szerint sokszor a kevésbé tehetősek érzik át leginkább a nélkülözők gondjait, így a 2008-as recesszió óta nálunk évről évre emelkedik az adományok mennyisége, és nő az adakozói hajlandóság is.
Míg 2010-ben 161 ezer, tavaly már 257 ezer, tartós élelmiszereket, ruhaneműt, édességet, játékot tartalmazó csomagot sikerült a nélkülöző családokhoz eljuttatni.
Az idei évben – amikor a korábbi évekénél három nappal tovább tart az adománygyűjtő akciónk – reményeim szerint akár 300 ezer csomagot is össze tudunk állítani. Természetesen tudjuk, hogy a tevékenységünk csak csepp a tengerben, hiszen – egyes becslések, illetve statisztikai adatok szerint – a mélyszegénységben élők száma egy-másfél millióra tehető ma Magyarországon.
Úgy látszik azonban, minél több a rászoruló, annál többekben támad fel az elesettek iránti szolidaritásérzet. Az idei infláció nagyon durván érintette a társadalom többségét, mégis már június végétől kapjuk – elsősorban a segíteni szándékozó magánszemélyektől, civilszervezetektől – az e-maileket, amelyekben a munkájukat vagy az adományaikat ajánlják fel. A napokban a Hallgatói Önkormányzat képviselője is bejelentkezett, hogy szívesen népszerűsítik az egyetemeken, szerte az országban a MikulásGyár adománygyűjtését, és toboroznak a gyűjtéshez, az adományok szétválogatásához és csomagolásához egyetemi hallgatókat.”

Sok kicsi, sokra megy?


S hogy ugyanilyen segítőkészséget tapasztalnak-e a nagyobb cégek, vagy akár a tehetős magyar nagyvállalkozók részéről?
Zsolnai Endre azt tapasztalja: „A tehetős magánszemélyek, illetve multicégek 2008 októbere óta nagyon meggondolják, csatlakozzanak-e valamilyen karitatív akcióhoz, illetve milyen formáját válasszák a társadalmi szerepvállalásnak.

 

T. Puskás Ildikó T. Puskás Ildikó cikke 2012. december
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.